Author Topic: Zentyal + aparte samba fileserver  (Read 5834 times)

cdebackere

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 5
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Zentyal + aparte samba fileserver
« on: October 03, 2014, 06:34:40 pm »
Ik heb een zentyal draaien als test setup op een HP380 met VMware. (doel is migratie van sbs)
Ik zou liefst alle data appart houden van ZEntyal OS om eventuele problemen later te kunnen ondervangen (en om de transitie te vergemakkelijken).

Ik zie 2 opties:
- een aparte physical disk toevoegen aan de zentyal vm : kan dit? iemand ervaring mee? (is in feite een vmware vraag)
- een aparte samba fileserver (vm) draaien op aparte data disks. Die fileserverver aan de AD van zentyal toevoegen zodat alle permissies via AD/users/groups kan beheerd worden. Heeft hier iemand ervaring mee? Want ik lees veel problemen van Zentyal met samba en ACL's. Een snelle test is alvast mislukt

Ik zou ook de roaming profiles en de user data op die aparte drive/samba willen.
Kan dit? Want zentyal lijkt daar een vaste positie in het FS voor voorzien te hebben.

Alle input/ideeën welkom

gr.
C.


marijn

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 7
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Zentyal + aparte samba fileserver
« Reply #1 on: November 03, 2014, 12:59:51 pm »
Ik maak hier dan weinig gebruik van ACL's en gebruik een vrij standaard zentyal config, ik gebruik hier  in een bedrijfsomgeving al circa 3 maanden een Zentyal installatie in phpvirtualbox met daarnaast als vaste NAS een systeem met NAS4free. De koppeling was in no-time werkend.

robb

  • Guest
Re: Zentyal + aparte samba fileserver
« Reply #2 on: November 03, 2014, 01:40:01 pm »
Om fysieke hardware aan een VM toe te voegen heb je bij mijn weten een prcessor nodig die VTd ondersteunt. Zie http://ark.intel.com/search/advanced?VTD=true

Welke versie van Zentyal zou je willen gebruiken? In een productieomgeving ben ik ZEER terughoudend om de laatste community versie te gebruiken. Zelf gebruik ik op dit moment nog Zentyal 3.2 Deze is stabiel te noemen en heeft daarbij de features die ik zelf veel gebruik en nodig heb. (in tegenstelling to Zentyal 4.0 waar veel modules zijn uitgesloopt).

Zijn er veel ACL's te verwachten voor je Fileserver? Je hebt gelijk dat er gewoon veel problemen zijn. Samba4 is nog steeds erg nieuw en de implementatie die in Zentyal is toegepast is ook nog eens flink aan gesleuteld.

Wellicht is een NAS oplossing als fileserver (eventueel ook op dezelfde server als VM) een oplossing met minder problemen.

Ik heb verder niet zo veel ervaring met Zentyal en roaming profiles. Vooral omdat ik zo ver mogelijk bij windows desktops weg wil blijven... ;) ) Ik ben wel benieuwd naar je vorderingen en hoor graag wat je tegenkomt tijdens de implementatie.

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Zentyal + aparte samba fileserver
« Reply #3 on: November 05, 2014, 01:08:14 pm »
Mijn ervaring is dat roaming profiles veel problemen geeft op Windows clients tenzij de clients allen over dezelfde hard en software beschikken .

Ik heb de Zentyal v4.0 uitgetest en deze werkte in de file en printserver configuratie zeer stabiel en goed, totdat Zentyal de officiële release aankondigde waarna er een dist-upgrade was en vanaf toen ging het mis in de laatste upgrade zitten er fouten in de beheer gui en bij het opstarten.

Zentyal is een prachtig product maar telkens weer zijn er fouten in de verschillende releases wat zorgt voor problemen indien men op een nieuwe versie wil overgaan.

groeten,
Ian

robb

  • Guest
Re: Zentyal + aparte samba fileserver
« Reply #4 on: November 05, 2014, 01:38:19 pm »
Wat hebben hard- en software configuraties te maken met userprofiles? Wat voor problemen kom je tegen met verschillen daarin? Het komt mij een beetje vreemd over.

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Zentyal + aparte samba fileserver
« Reply #5 on: November 06, 2014, 03:03:52 pm »
Wel Robb maak maar eens een testopstelling met een zentyal PDC file en printserver, plaats een aantal windows pc's in het domein en werk met roaming profiles en u zal merken dat er problemen komen.

Het roaming profile tracht op alle clients waar me zich met een bepaald user id aanmeld dezelfde instellingen te gebruiken, indien de pc's qua configuratie verschillen dan geeft dit problemen.

Dit heeft in wezen niets met Zentyal te maken, het zelfde fenomeen doet zich voor met een Windows server en domein.

mvg,
Ian

robb

  • Guest
Re: Zentyal + aparte samba fileserver
« Reply #6 on: November 06, 2014, 03:22:42 pm »
Je bedoelt de verschillen in Windows XP, Vista, 7 en 8.x profielen?

Dit is meen ik aardig opgelost bij Karoshi schoolserver, waar ieder client type zijn eigen profiel krijgt voor een user.

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Zentyal + aparte samba fileserver
« Reply #7 on: November 07, 2014, 10:15:15 am »
Dag Robb,

Daar gaat het o.a. over.

mvg,
Ian