Author Topic: DNS vraag /probleem  (Read 6914 times)

jan-martin

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 12
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
DNS vraag /probleem
« on: October 07, 2013, 08:59:49 am »
Hallo,

Ik denk dat ik niet helemaal begrijp hoe DNS werkt en hoop dat iemand mij hierin iets ondersteund.
Het volgend doet zich voor:
Zentyal 3.2. DNS module enabled. Webserver module enabled.
In DNS; local domain: krikken.lan met host 'test-server' en ip 192.168.0.206
Ik voeg in de webserver de volgende host toe; www.krikken.org
In de DNS module wordt automatisch (natuurlijk) het domain krikken.org toegevoegd met ip nummer 192.168.0.206 (correct). Ook is automatisch de host 'test-server' toegevoegd met hetzelfde ip nummer. De host 'www' is eveneens aanwezig maar zonder ip nummer.
Er werd tijdens het aanmaken van deze host in de webserver module ook aangegeven om nog een ip nummer aan deze host toe te voegen.
Ik wil hier dus het ipnummer 192.168.0.206 aan geven maar dat mag niet. (is al aanwezig wordt gezegd)
Ik heb in de db.krikken.org file in de bind directory gekeken en daar staat dus idd de 'www' host niet in vermeld en is dus niet te benaderen. (pingen is niet mogelijk naar www.krikken.org.
Ditzelfde verhaal geldt als ik in de webserver module een nieuwe host b.v. energie.krikken.org ga toevoegen. Deze wordt netjes gemaakt in de DNS maar geen ip nummer toe te voegen.

Begrijp ik iets niet of is er wat anders aan de hand? Wie zou mij in de goede richting kunnen sturen..... Documentation geeft niet echt een oplossing

bvd Jan-Martin Krikken
« Last Edit: October 07, 2013, 09:04:45 am by jan-martin »

robb

  • Guest
Re: DNS vraag /probleem
« Reply #1 on: October 07, 2013, 10:41:46 am »
Is het de bedoeling dat het domein (en alle subdomeinen?) krikken.org intern benaderbaar zijn en gehost worden? Of alleen een aantal subdomeinen intern gehost worden?
Worden er nog (delen van) krikken.org extern gehost?

Heb je alleen www of www.krikken.org aan dns toegevoegd (proberen toe te voegen)?

jan-martin

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 12
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: DNS vraag /probleem
« Reply #2 on: October 07, 2013, 10:50:26 am »
Hallo Robb,

--Is het de bedoeling dat het domein (en alle subdomeinen?) krikken.org intern benaderbaar zijn en gehost worden? Of alleen een aantal subdomeinen intern gehost worden?
--Worden er nog (delen van) krikken.org extern gehost?

Server is standalone server. In mijn router is geregeld dat alle poort 80 verkeer naar deze server gaat.
De hosts die ik aanmaak voor 'krikken.org'  ( www, energie, test, enz) moeten intern en extern beschikbaar zijn. Maar voor extern wordt volgens mij door mijn router en dns bij provider geregeld (alles voor krikken.org naar mijn public ip)

--Heb je alleen www of www.krikken.org aan dns toegevoegd (proberen toe te voegen)?
Ik heb geen hosts aan de DNS toegevoegd, dat regelt hij 'blijkbaar' zelf.....
Bij de webserver geef ik een nieuwe host in, bv. energie.krikken.org en dan komt in de DNS de host 'energie' bij het domain krikken.org erbij te staan waar ik dus geen ip aan kan toevoegen...

Misschien dat het te maken heeft dat ik hem alleen gebruik als standalone server????

Jan-Martin

robb

  • Guest
Re: DNS vraag /probleem
« Reply #3 on: October 07, 2013, 10:58:34 am »
Als je nu krikken.org uit DNS verwijdert en alleen de subdomeinen die je daadwerkelijk op je interne LAN host aan DNS toevoegt, dan moet je volgens mij al een heel eind komen.

jan-martin

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 12
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: DNS vraag /probleem
« Reply #4 on: October 07, 2013, 11:09:23 am »
ik heb krikken.org verwijderd uit de DNS en dus zijn ook alle hosts van dit domain verdwenen.
Nu www.krikken.org toegevoegd als Domain. Hier wordt alleen de host 'test-server' aangemaakt.
Ook kan ik energie.krikken.org toevoegen. En hier is als host ook 'test-server' aangemaakt.

Dit werkt. Ik kan pingen naar deze domeinen. Maar ik snap niet dat het op de eerste manier niet werkt. In de webserver het een nieuwe site aanmaken. De DNS wordt automatisch gevuld met het domain en de eventuele hosts daarvan en maar ik kan dan geen ipnummer bij  die host toevoegen. Is dit de Zentyal way of snap ik het niet?

robb

  • Guest
Re: DNS vraag /probleem
« Reply #5 on: October 07, 2013, 11:16:57 am »
Waarom zou je een domein lokaal definieren als deze al via de DNS van je registrar gedefinieerd is? Het lijkt me alleen zinnig om (sub) domeinen te registreren in Zentyal DNS die door Zentyal (of lokaal) gehost worden.
« Last Edit: October 07, 2013, 11:19:48 am by robb »

jan-martin

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 12
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: DNS vraag /probleem
« Reply #6 on: October 07, 2013, 11:23:36 am »
Nou geef ik een antwoord wat misschien niet juist is maar volgens mij is het toch zo in Jip en Janneke taal;

Ik zoek lokaal een bepaalde host in een domain. Dan wordt al eerste gekeken op de lokale pc in de host tabel, dan in de primaire DNS server en eventueel de secundaire DNS en dan naar de DNS van de provider. En als volgende de daar bovenliggende enz. Tenzij een DNS een forwarding heeft dan wordt deze als volgende gepakt.
Als ik dus lokaal iets kan vinden gaat dat 'sneller'. en het verloop van de dns cyclus vindt ik dan logischer.

Maar waarom werkt de door mij als eerste toegepaste manier niet. Kun jij dat uitleggen?

timpane

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 3
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: DNS vraag /probleem
« Reply #7 on: October 07, 2015, 05:09:27 pm »
Staat er niet per ongelijk een default quotum ingesteld? Ik zal eens kijken in 3.0 doc of ik wat kan vinden.
« Last Edit: November 08, 2015, 09:21:46 pm by expertgeeks »