Author Topic: Gateway met Wlan0 als exteral interface  (Read 1941 times)

g00fyl

• Zen Apprentice
  • *
    • View Profile
Gateway met Wlan0 als exteral interface
« on: March 11, 2012, 04:29:00 pm »
Ik ben al een aantal dagen bezig om met zentyal de volgende setup te maken, maar het wil niet helemaal lukken.

[Wireless network]
||
||
[wlan0 interface (dhcp)]
||
||(zentyal acting as: dhcp server, dns server)
||
[eth0 interface (static: 192.168.2.1)
||
||
[internal network]

Ik heb Wlan0 als external ingesteld en krijgt zijn IP via DHCP. Ik gebruik Wicd network manager om verbinding te maken met dit netwerk. tot daar gaat het goed. Ik kan gewoon met zentyal zelf naar het internet toe.
Wlan0
Method: DHCP
External (WAN): checked

Nu wil ik zentyal als gateway gebruiken. en heb ik Eth0 op de volgende manier in zentyal geconfigureerd:
Eth0
Method: Static
External (WAN): unchecked
IP adresss: 192.168.2.1
Netmask:255:255:255:0

verder heb ik een DHCP, DNS en NTP server draaien voor Eth0.

Als ik een andere laptop via een kabel aan Eth0 hang krijg ik geen verbinding.
Ik zie niet wat ik fout doe.

Alvast bedankt!

ichat

• Zen Hero
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Gateway met Wlan0 als exteral interface
« Reply #1 on: March 11, 2012, 05:51:38 pm »
Beste,

allereerst welkom op dit forum.

om je vraag goed te kunnen beantwoorden,  hebben we nog wat extra informatie nodig.
zoals:
>welke versie van zentyal je hebt,
>wat voor client os je hebt,
> of de range op wl0 niet conflicteerd met  eth0 (mag dus geen  192.168.2.x zijn).

om toch al wat stappen aan te duiden,

controleer
> of je op je client pc, een ip-adress krijg toegewezen, en zo ja of deze in je juiste range valt..
> of er geen conflicterende dhcp servers actief zijn (zoals bijv wanneer je een router in plaats van een switch gebruikt  ( = schakel dan de dhcp van de router uit).

probeer ook eens  je ip vast te te zetten in je dhcp range  (static  ip  192.168.2.100 ; gateway  292.168.2.1 )

nu weet ik niet precies wat je met: 
Als ik een andere laptop via een kabel aan Eth0 hang krijg ik geen verbinding. Ik zie niet wat ik fout doe.
bedoeld,  maar als je de 2 computers (server en client) direct met elkaar wilt verbinden zonder tussenkomst van een hub of switch,  houdt er dan rekening mee dat je het juiste type kabel gebruikt   (crossed over utp),

All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

g00fyl

• Zen Apprentice
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: March 11, 2012, 08:36:40 pm »
Bedankt!

Ik gebruik de nieuwste versie van zentyal.

Het is mij inmiddels gelukt om zentyal te gebruiken zoals ik al eerder had beschreven. Het probleem was dat Wicd network manager conflicteert met de instellingen van de Eth0 interface van Zentyal. Daarom heb ik de Eth0 interface verwijderd uit Wicd, en toen ging alles werken.

Nu heb ik alleen weer een ander probleem :(
Ik had het idee om deze server te verbinden met een draadloos netwerk (gelukt), en dan al het netwerkverkeer via VPN te laten gaan. Als ik een verbinding opzet dan zie ik wel op het dashboard van de server dat de client aanmeld, maar op de Client heb ik dan geen internet access meer. Ik kom wel in het interne netwerk aan de server kant.
Als vanaf een een andere pc verbind met de vpn server krijg ik wel internet via de server.

Is het juist om deze vraag in dit topic te stellen of moet ik even een nieuw topic aanmaken?

ichat

• Zen Hero
  • RTFM!
    • View Profile
« Reply #3 on: March 11, 2012, 08:54:52 pm »
wat betreft je topic - maakt dat voor het nederlandse forum niet zo veel uit,
wat ik alleen mis uit je verhaal is het verschil tussen de 2 clients..

via welke poort  wl0 of  eth0   kom je op je vpn binnen, wat is  de range van je vpn    en is er een verschil in default gateway tussen de client waar het wel werkt en die waar het niet werkt...

mocht je zeker willen weten  of je op de werkende pc via je vpn  kunt internetten,    dan kun je bijv gebruik maken van natwerk traceren  (tracert op een windows pc - of  traceroute   op een linux pc)
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,

g00fyl

• Zen Apprentice
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: March 11, 2012, 09:18:35 pm »
de client waar ik wel internet op heb is gewoon een windows pc met openvpn geïnstalleerd. Daarbij wordt al het internet/netwerk verkeer via de vpn getunneld. dus als ik mijn ip op vraag dan krijg ik het ipadres van de externe zentyal server te zien. Dus dan lijkt het alsof ik vanaf het andere netwerk aan het surfen ben.

Als ik ditzelfde probeer te doen met de zentyal server die met wlan op een ander netwerk (van de buren) is verbonden dan kan ik wel het (externe (mijn eigen thuis netwerk)) interne netwerk benaderen maar niet het internet. MAAR als ik een windows pc aan eth0 koppel dan krijg ik gewoon verbinding, daar zie ik wel het (externe) interne netwerk en kan ik op internet komen, alleen niet via de vpn maar gewoon direct via de lokale internetverbinding.

EDIT:
Dus wat ik wil is een VPN connectie tussen de 2 netwerken met Thuis de zentyal VPN server en elders de zentyal VPN Client. Waarbij ook al het internet verkeer via de server (thuis) wordt gestuurd. dus als ik op het netwerk elders mijn ip adres opvraag bij bijvoorbeeld whatsmyip.net dat ik dan het ipadres te zien krijg van de WAN connectie Thuis.

Nu gaat alleen het "lokale" netwerk verkeer via de VPN connectie, en niet het internet verkeer.

Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg uitgelegd heb zo.
« Last Edit: March 11, 2012, 10:42:43 pm by g00fyl »

ichat

• Zen Hero
  • RTFM!
    • View Profile
« Reply #5 on: March 12, 2012, 02:05:04 pm »
even voor onze duidelijkheid,

bedoel je  dat de vpn- client die niet werkt, een zentyal server is  die je via  de zentyal<=>zentyal tunnel hebt verbonden, want in dat geval is het prima mogelijk dat je als uitgaande gateway niet de vpn maar z'n eigen exerne netwerk gebruikt  - hiervoor zou je dan een alternatieve default gatway moeten opgeven in je clients (dus via je dhcp opties). 

g00fyl

• Zen Apprentice
  • *
    • View Profile
« Reply #6 on: March 12, 2012, 02:23:29 pm »
De VPN-client die niet werkt is inderdaad een zentyal server die met een zentyal-zentyal tunnel is verbonden. 

Ik kan dus prima verbinding maken met computers in het externe netwerk. maar ik kan niet het internet op via het externe netwerk.

Ik weet niet hoe ik de gateway op de client (zentyal server) kan instellen om de externe zentyal server te gebruiken als gateway.