Author Topic: Iemand Zentyal op VPS draaien?  (Read 3639 times)

JeanPaulvanHamond

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 23
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Iemand Zentyal op VPS draaien?
« on: February 03, 2012, 02:17:39 pm »
Ik ben vanwege testdoeleinden de mogelijkheden van VPS inzet eens aan het bekijken maar het is een drama eerste klas.

Mijn tijdelijk gehuurde VPS draait op een OpenVZ container maar ik ondervind enorme problemen met de netwerkconfiguratie.

Nu zou ik van jullie wel eens willen weten wie Zentyal op een hosted VPS heeft draaien en vooral bij welk bedrijf hij.zij dit heeft ondergebracht.

Heb nu het gevoel dat ik het wiel opnieuw aan het uitvinden ben op OpenVZ en dat het misschien op KVM of VMWare gewoon out-of-the-box werkt.

Remon

  • Zen Monk
  • **
  • Posts: 77
  • Karma: +4/-0
  • Luctor et emergo
    • View Profile
Re: Iemand Zentyal op VPS draaien?
« Reply #1 on: February 05, 2012, 10:13:13 pm »
Op vmware werkt het zeker. Draai hier complete demo netwerken op Esxi, gewoon out of the box.
OpenVZ is natuurlijk ook containers, en heeft juist op deze vlakken 'opties' (lees issues).


robb

  • Guest
Re: Iemand Zentyal op VPS draaien?
« Reply #2 on: February 06, 2012, 12:49:49 pm »
Ik heb 2 VPS'en met daarop Zentyal draaien. De hosts draaien Debian Stable met Xen paravirtualisatie. De guest draait Ubuntu 10.04.3 Server met daarbij de Zentyal packages. (VPS'en neem ik af bij directvps.nl)

Dit draait al meer dan een jaar zeer stabiel.

Xen voorziet mijn guests van een extern IP adres en ik heb verder absoluut geen netwerkproblemen.
Ik heb helaas geen ervaring met OpenVZ en kan daar dan ook niets zinnigs over zeggen.

JeanPaulvanHamond

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 23
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Iemand Zentyal op VPS draaien?
« Reply #3 on: February 08, 2012, 01:49:07 pm »
Rob,

Bedankt ik was gewoon opzoek naar een aanbieder van VPS die het out-of-the-box aanbood. Prijstechnisch zat ik nu ook maar 1 maand vast aan mijn aanbieder. Zoals ik al zei was het gewoon een experiment als uitbreiding van het toekomstige aanbod. IK ervaar nu regelmatig bij klanten dat ze het liefst alles onderbrengen in een datacenter (rotzooi uit het pand noemen ze dat dan) Nu is het eventueel een optie om het zelf dedicated (met VPS) aan te gaan bieden maar met de huidige VPS prijzen is dat veel werk op je nek halen terwijl je er onderaan de streep waarschijnlijk weinig aan overhoud.

Meteen maar even 2 VPSen bij directvps.nl besteld jammer alleen van de opstart kosten voor de rest nette constructie.

robb

  • Guest
Re: Iemand Zentyal op VPS draaien?
« Reply #4 on: February 08, 2012, 02:02:27 pm »
Je kan bij directvps wel een proefserver nemen voor een week zodat je in ieder geval kan uitproberen.

Overigens, als je weinig opslag nodig hebt, is de SSD versie een aanrader. Deze is echt HEEL snel.
Vanwege de prijs heb ik zelf overigens 2 VPSbasic2 servers in gebruik. En ben daar erg tevreden over.

JeanPaulvanHamond

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 23
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Iemand Zentyal op VPS draaien?
« Reply #5 on: February 08, 2012, 09:34:06 pm »
Ik heb 2x een VPS3 op proef maar ga er wel vanuit dat ik dit gewoon doorzet. Wat voor functies gebruik je op jou VPS? En wat is ongeveer de geheugen belasting?

edit:

Zit toch wel met probleem nu. Schone VPS installatie op 10.04 gewoon volgens de installatie guide levert mij het volgende op:
Quote
Some packages could not be installed. This may mean that you have
requested an impossible situation or if you are using the unstable
distribution that some required packages have not yet been created
or been moved out of Incoming.
The following information may help to resolve the situation:

The following packages have unmet dependencies:
zentyal: Depends: zentyal-core but it is not going to be installed
Depends: zentyal-software but it is not going to be installed
E: Broken packages

Vreemd, het lijkt erop dat ik wat deb regels mis in /etc/apt/sources.list (waarschijnlijk door de basis image van de VPS) ik heb uit de normale Zentyal installatie de missende regels gepakt en nu installeert Zentyal wel.
« Last Edit: February 09, 2012, 09:48:40 am by JeanPaulvanHamond »

robb

  • Guest
Re: Iemand Zentyal op VPS draaien?
« Reply #6 on: February 09, 2012, 01:40:00 pm »
Klopt wel.... Ik liep daar ook tegen aan. De repositories voor Zentyal en Zarafa even toevoegen en je kan alles gewoon installeren.

Ik heb web- en zarafa modules geinstalleerd. Verder nog monitoring, vpn, NTP en nog een aantal van dat soort services. Overigens draaien ze bij mij op een VPS basic 2. (dus slechts 512MB geheugen)

Ik zit op een gemiddeld geheugengebruik van 300 - 350MB. De zarafa module gebruik ik vrij intensief, maar slechts met 4 accounts.

Verder heb ik nog CMSMadesimple geïnstalleerd om mijn website vorm te geven. (aanrader als je een cms nodig hebt met veel mogelijkheden en weinig resources ter beschikking hebt)


JeanPaulvanHamond

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 23
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Iemand Zentyal op VPS draaien?
« Reply #7 on: February 10, 2012, 02:17:17 pm »
Alles lijkt goed te werken OpenVPN, PPTP en IPSec maken mooi verbinding (Na trace blijkt ook dat ik via dat IP adres op internet ga) maar ik kan met geen mogelijkheid het filesharing gedeelte benaderen.

Krijg wel keurig (default installatie) als ik http://192.168.160.1/ intoets bij een vpn verbinding mijn server tezien maar kom met geen mogelijkheid bij het filesharing gedeelte. Mail etc werkt allemaal prima in testomgeving.

edit - Inmiddels ook opgelost. Had in de firewall bij  "Filtering rules from external networks to internal networks" samba niet geaccepteerd.
« Last Edit: February 10, 2012, 02:35:34 pm by JeanPaulvanHamond »