Author Topic: Virtuele installatie loopt vast, virtualbox starten bij boot  (Read 4219 times)

vissie003

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 7
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Virtuele installatie loopt vast, virtualbox starten bij boot
« on: January 08, 2012, 07:28:15 pm »
LS,

Op mijn zentyal-server moest ik vanwege het feit dat he boekhoud programma alleen overweg kan met windows server, Windows Server 2008 (64-bit) virtueel installeren, na het instellen van de harde schijven, netwerk en geheugen heb ik de cd geselecteerd om op te starten, de installatie komt te voorschijn, als ik een paar keer op volgende heb geklikt blijft het scherm van de installatie grijs (het achtergrond van Windows Server Installatie http://bit.ly/yV1LYp << zoiets dus) de processor belasting gaat terug naar 0 maar het scherm blijft grijs, na een paar keer opnieuw te proberen heb ik besloten om virtualbox-ose te installeren.

Dat is gelukt, windows server geïnstalleerd en ingesteld, maar nu zit ik met een ander probleem en dat is dat deze Virtualbox niet opstart samen met Zentyal, dus wanneer de zentyal server ooit een keer uitvalt moet de virtueel geïnstalleerde windows server handmatig worden opgestart.

Dus nu is mijn uiteindelijke vraag(en),

Heeft er iemand een oplossing voor het feit dat de installatie vastloopt of weet er iemand een manier om virtualbox samen met de zentyal-server op te laten starten?

Daarnaast loop ik ook nog tegen een opstart probleem van Zarafa-licensed aan maar daar maak ik wel een nieuw topic voor aan

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp

MVG Vissie003   

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Virtuele installatie loopt vast, virtualbox starten bij boot
« Reply #1 on: January 08, 2012, 10:24:42 pm »
de truuk hier zit hem in het kennen van virtualbox,  je hebt in dit pakket meerdere mogelijkheden waarvan  vboxheadless in dit geval de meest geschikte kandidaat lijkt...   
 
je komt dan op een command als VBoxHeadless --startvm <uuid|name>   het probleem zal hem hier zitten in het bepalen hoe / wanneer je dit gaat uitvoeren,    en door gebrek aan ram in mijn eigen test machine, heb ik het ook nog niet kunnen testen.   ik zou op dit moment ook niet weten in hoeverre zentyal de vbox hypervisor al ondersteunt / en dus of deze functies al zijn ingebouwd in de gui.
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

vissie003

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 7
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Virtuele installatie loopt vast, virtualbox starten bij boot
« Reply #2 on: January 09, 2012, 10:24:28 am »
Bedankt voor de snelle reactie,

Helaas zijn alle problemen inmiddels al opgelost,

Ik heb voor de virtuele machine inderdaad een script toegevoegd voor het opstarten,

Deze om precies te zijn http://www.spodesabode.com/discussion/310/virtualbox-vm-on-boot-with-ubuntu/,

Alles draait nu perfect, ook heb ik het probleem met zarafa licensed op gelost,

MVG Vissie003

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Virtuele installatie loopt vast, virtualbox starten bij boot
« Reply #3 on: January 09, 2012, 11:46:34 am »
zou je dat zarafa verhaal eens willen opschrijven,  het lijkt me erg interessant voor andere mensen met eventueel het zelfde probleem..
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

robb

  • Guest
Re: Virtuele installatie loopt vast, virtualbox starten bij boot
« Reply #4 on: January 09, 2012, 04:29:10 pm »
Dat is een mooi en eenvoudig script. Het zou toch niet te moeilijk moeten zijn om dit standaard toe te voegen als checkmark in de webinterface. Checkmark aan activeert de script, checkmark uit laat de VM ongemoeid bij opstarten en afsluiten.

vissie003

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 7
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Virtuele installatie loopt vast, virtualbox starten bij boot
« Reply #5 on: January 16, 2012, 12:46:05 pm »
zou je dat zarafa verhaal eens willen opschrijven,  het lijkt me erg interessant voor andere mensen met eventueel het zelfde probleem..

Het probleem bij zarafa-licensed was dat hij bij het opstarten van zentyal een ¨OK¨ gaf maar eigenlijk helemaal niet opstarten wat ik toen heb gedaan is het volgende:

- Het bestand zarafa-licensed gekopieert naar het bureaublad
- Daar de naam verandert naar zarafa-licensed2.
- Zarafa-licensed2 weer terug gezet in /etc/init.d

Vervolgens heb ik het volgende uitgevoerd:

- sudo update-rc.d zarafa-licensed2 defaults 99 01

Daarna heb ik gekeken of het werkt door zentyal opnieuw op te starten,

Het werkte, nu start zarafa-licensed als laatste op en sluit als eerste af.

En toen het werkte heb ik /etc/init.d/zarafa-licensed verwijdert omdat deze anders een ¨FAIL¨ geeft bij het afsluiten

Waarschijnlijk was het een foutje in de opstart volgorde

En nog oven over dat script van het autmatisch starten van Virtualbox, daar heb ik ¨VBoxVRDP¨ vervangen door ¨VBoxHeadless¨

Mvg Vissie003