Author Topic: Handmatig starten van een backupschedule  (Read 4276 times)

mmullenders

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 34
  • Karma: +3/-0
    • View Profile
Handmatig starten van een backupschedule
« on: November 24, 2011, 07:07:50 pm »
Beste Zentyalisten,

Weet iemand van jullie hoe je een ingestelde backupschedule handmatig kunt starten? Ik wil na wat werkzaamheden direct een backup kunnen trekken van alle data zoals het in de schedule staat ingesteld.

Mvgr

Maurice.



ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Handmatig starten van een backupschedule
« Reply #1 on: November 25, 2011, 10:36:57 am »
Beste Maurice,

Ik veronderstel dat je de backup optie in de admin interface van Zentyal bedoelt.

Bij mijn weten is deze backup gebaseerd op het commando duplicity van Ubuntu, wellicht kan je op die manier in commando mode direct een backup maken.

Mijn ervaring met deze data backup is dat dit systeem niet altijd goed werkt, het is uitermate geschikt om per ongeluk gewiste files terug te halen maar als backup niet zo evident ( in file mode, met de ftp optie heb ik het niet uitgetest ).

Ik installeer altijd ook Webmin op mijn servers, hierin kan je perfect backups definiëren die je dan kan shedulen in de tijd of onmiddelijk kan uitvoeren, deze backp methode is gebaseerd op tar files, het werkt uitstekend ook in noodsituaties waarbij een backup uitemate belangrijk wordt.

Backup en restore is een uitgebreid onderwerp, misschien een interessant item tijdens een volgende bijeenkomst in Maastricht via het forum is het te uitgebreid om te behandelen.

Groetjes,
Robert Cami alias Ian

robb

  • Guest
Re: Handmatig starten van een backupschedule
« Reply #2 on: November 25, 2011, 06:17:32 pm »
Aan de ene kant kan je zeggen: webmin op een zentyal server, is dat niet 'dubbel op'? Je hebt dan 2 beheer interfaces. Aan de andere kant mist de zentyal interface duidelijk de mogelijkheden van het instellen van cronjobs (voor welke taak dan ook)

Ik ben er zelf niet uit of het nu wel of niet 'goed' is om webmin op een zentyal server te installeren. De kans dat packages door de installatie van webmin breken is aanwezig. Daarnaast is webmin, nasst een krachtige managementtool ook een tool die een server flink naar de knoppen kan helpen (als je niet weet wat je aan het doen bent... )

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Handmatig starten van een backupschedule
« Reply #3 on: November 25, 2011, 10:12:39 pm »
bovenal kun je ook met webmin geen bare-metal  backups maken iets dat je met een  ghost (clonezilla)  wel kunt  als je aan het prutsen bent,  en dus niet goed weet of je iets gaat breken,  gaat webmin je leven echt niet redden.

de truuc is dus om zowel met tools als duplicity te leren weren, als met een externe baremetal backup tool.. 

All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

robb

  • Guest
Re: Handmatig starten van een backupschedule
« Reply #4 on: November 25, 2011, 11:56:37 pm »
Wat ik altijd doe als het echt tricky lijkt te worden, is het verbreken van de raid1 config. Zo kan je altijd terug naar de 'oude' situatie. Of als ik in een gevirtualiseerde omgeving werk, een snapshot maken.

Dit geldt eigenlijk altijd voor systeem en software updates. En als er nieuwe software bij geïnstalleerd gaat worden. (maar dit begint offtopic te raken zo :) )

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Handmatig starten van een backupschedule
« Reply #5 on: November 26, 2011, 10:55:53 am »
Beste,

Mijn ervaring met zentyal servers waar ook Webmin op is geinstalleerd is zeer goed, ik heb nog nooit problemen gehad met het samengaan van beide.

Trouwens je moet Webmin in deze context enkel zien als aanvullend controle tool, je moet webmin niet gaan gebruiken om users en groups te definieren dat doe je best met de Zentyal gui interface. Met Webmin kan je wel backups automatiseren en je hebt ook controle over de computer accounts wat je niet hebt met Zentyal.

Over het backup zelf is er veel meer te vertellen , en is zo uitgebreid dat het best is om dit als een item te bespreken via het forum zou het ons te ver leiden.

Je moet backup in verschillende context zien:

- Backup van data op regelmatige basis, te gebruiken bij het opnieuw installeren van een server of upgrade naar nieuwe server release.
- Image backup ( Clonezilla, Acronis, Norton Ghost ) , handig bij het crashen van een harde schijf om snel een nieuwe schijf te installeren.
- Backup van de configuratie van de server ( accounts , shares , instellingen enz. ).
- Backup in de vorm van het aanmaken van een distributie van de server, deze is dan te gebruiken als restore middel om op gelijk welk type hardwere terug te worden geplaats en alzo een nieuwe operationele server aan te maken. Dit kan met Remastersys.

Ik maak gebruik van een combinatie van de verschillende mogemijkheden, en heb op die manier zonder problemen alle mogelijke disaster situaties kunnen oplossen.

Maar zoals ik al aanhaalde, een interessant gegeven om eens in detail te bespreken tijdens een bijeenkomst, pas dan kan je voor iedereen positieve oplossingen aanbieden en bespreken.

Groetjes,
Robert cami alias ian

robb

  • Guest
Re: Handmatig starten van een backupschedule
« Reply #6 on: November 26, 2011, 04:42:53 pm »
Robert, ik vind het een uitstekend plan om tijdens een volgende bijeenkomst (ergens eind januari / begin februari?) een live demo te geven over backup / disaster recovery. Ik kan wel voor een server zorgen die dan met de nodige tools is uitgerust. als jij dit wilt oppakken, dan heel graag. Ik verneem dan graag wat je nodig hebt. Overigens is het denk ik het eenvoudigst om dit in een virtuele omgeving te simuleren.
Wellicht kan dan ook via webmin getoond worden hoe cronjobs gedefinieerd en uitgevoerd kunnen worden.
Overigens staan de cronjobs (periodic tasks) op de fundraising pagina voor Zentyal 3.0 Dit houdt in dat er wel vraag naar is, maar niet als topprioriteit wordt gezien. Alleen bij voldoende inzameling van fondsen zal het onderdeel worden meegenomen bij de release van Zentyal 3.0
« Last Edit: November 26, 2011, 04:47:30 pm by robb »

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Handmatig starten van een backupschedule
« Reply #7 on: November 27, 2011, 11:27:22 am »
Beste Rob,

Geen enkel probleem we zullen ten gepaste tijde contact opnemen voor de voorbereiding.

Indien gewenst en er interesse voor is kan ik ook toelichting geven over het upgraden van een Ebox 1.4 server naar een Zentyal 2.2 server. Hiervoor heb ik overigens ook een volledige beschrijving gemaalt.

Groetjes,
Robert

JeanPaulvanHamond

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 23
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Handmatig starten van een backupschedule
« Reply #8 on: December 01, 2011, 10:45:37 am »
Wat ik altijd doe als het echt tricky lijkt te worden, is het verbreken van de raid1 config. Zo kan je altijd terug naar de 'oude' situatie. Of als ik in een gevirtualiseerde omgeving werk, een snapshot maken.

Ik vind het nogal een risico. Dat tricky gebeuren maak ik trouwens nooit echt mee waar ik wel van opkijk is dat vele hier webmin gebruiken voor crons in te stellen zonder, in mijn ogen, rekening te houden met een achterdeur die je extra opent. Misschien voor privegebruik acceptabel maar zozo klein zakelijk gebruik niet inzetbaar. Daarbij kan je crons toch gewoon vanuit de terminal/ssh inschakelen. Is een keer 3 pagina's tekst lezen en je bent klaar.

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Handmatig starten van een backupschedule
« Reply #9 on: December 01, 2011, 11:33:18 am »
JeanPaulvanHamond - ik geef je absoluut gelijk, ik ben zeker ook geen fan van het mixen en mengen van tal van systemen.   ik zie dat een beetje als  diesel in een benzine motor - (met wat kleine truucs  kan dat prima een tijdje werken, totdat je 'houtje touwtje'  breekt en de boel ontploft. 

helaas heeft zentyal maar een zeer klein developers team en dus is het moeilijk om tal van dit soort oneffenheden snel op te lossen.  maar ik zie liever dat we het goed oplossen dan 2 kapiteins (zentyal webmin) op het zelfde schip.


voor de mensen die echt 100% weten wat ze aan het doen zijn zal zo'n truucje nog wel gaan,   maar er is een verdraaid goede reden waarom bijna 99 van de honderd linux tutorials  uit gaan van de cli (je kunt namelijk niet verkeerd klikken, alleen maar letterlijk overtypen).

All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Handmatig starten van een backupschedule
« Reply #10 on: December 01, 2011, 12:15:01 pm »
Beste,

Je moet er niet zo negatief tegenaan kijken, zoals ik al aanhaalde heb ik nog nooit problemen gehad met het installeren van Webmin op een Zentyal server je moet het zien als extra tool niet alleen voor het startten van cron jobs.

Wanneer je met servers aan de slag gaat , mag je toch wel verwachten dat het opzet gebeurt door mensen met een degelijke kennis van netwerken servers clients enz.

Ik zie toch regelmatig vragen op het forum ( engelstalig ) van mensen die een server willen opzetten maar onvoldoende kennis hebbn om dit tot een goed einde te brengen, het Zentyal product is dan ook professioneel bedoeld.

Overigens je kan niet op een forum alle details vertellen hiervoor is meer kontakt nodig.

P.s. Zentyal zelf is een mix van systemen, Samba, Zarafa apache open vpn enz.

Groetjes,
Ian

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Handmatig starten van een backupschedule
« Reply #11 on: December 01, 2011, 12:36:44 pm »
beste ian,  ik respespecteer je mening,   en ik ben het ook zeker deels met je eens,

alleen merk ik dat het beheren van ict netwerken tegenwordig aanzienlijk anders gaat dan vroeger.
ik heb pas nog een paar dagen mee gekeken op een middelbare ict opleding in het hoogste nivo onder de accademische laag ...  en kwam al snel tot de conclussie dat men niet meer leert om met systemen te werken maar met principes...

dat wil zeggen dat in essentie  mensen geen verstand hebben van webmin of van linux  en/of windows maar van het algemene beheer van computer netwerk systemen.. 

juist dan bied het gebruik van 2 systemen om potentieel het zelfde te doen bepaalde risco's.

het is vanuit dat optiek dat ik liever aanraad om het niet te doen (en te weten dat er altijd mensen kundig genoeg en eigenwijs genoeg zijn  om mijn waarschuwing te negeren en het toch te doen) dan dat ik mensen richting hun potentiele zelfvernittiging dirigeer.

 
met die reden zal ik dan ook liever aansturen richting verbeteringen in de zentyal software (om deze oneffenheden te verhelpen) dan om een soort  deel-oplossing aan te dragen en te constateren dat zentyal daar dan vervolgens ook genoege mee neemt...  waardoor een en ander over 2jaar nog niet is opgelost.

All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Handmatig starten van een backupschedule
« Reply #12 on: December 02, 2011, 01:12:12 pm »
Beste Ichat,

Je hebt er toch wel een beperkte visie over, binnen Zentyal zelf kan je niet alles oplossen.

Het beheren van de server zelf gebeurt wel degelijk via de gui van Zentyal en niet via Webmin, Webmin is een uitstekend tool voor extre info over het beheer van de server.Trouwens ik maak op de server nog gebruik van andere toepassingen interessant voor het beheer van de server.
Een server opzetten en beheren zal altijd meer kennis vergen dan alleen Zentyal kennis als men een professionele omgeving wil creëren.
 
Zoals ik al aanhaalde kan dit niet via het forum worden uitgeklaard maar is een interessant onderwerp tijdens een bijeenkomst van zentyal gebruikers.

Groetjes,
Ian

JeanPaulvanHamond

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 23
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Handmatig starten van een backupschedule
« Reply #13 on: December 23, 2011, 02:55:48 pm »
Alles onderdelen die in Webmin zitten zijn toch ook via terminal benaderbaar? Als je het dan toch over professioneel gebruik hebt dan zou deze gebruiker toch ook de terminal beheersen?

Ik zie juist vaak dat bij de minder "professionele" zentyal gebruiker (op het forum dan) Webmin vaak gebruikt word om zodoende de terminal te omzeilen. Juist deze slag gebruikers verkijkt zich in het veiligheidsaspect in mijn beleving.

Maar na veel lezen hier op het forum zal ik zeker mijn neus eens laten zien op een gebruikersdag er is genoeg stof voor discussie blijkbaar ;)