Author Topic: De Nederlandstalige Community - Optuigen en Uitbouwen  (Read 3816 times)

robb

  • Guest
De Nederlandstalige Community - Optuigen en Uitbouwen
« on: November 30, 2011, 10:01:45 am »
Beste Zentyalisten,

Ik denk dat het tijd is om een open debat te beginnen over de Nederlandstalige Zentyal Community. Er zijn nu veel mensen al op het Zentyal forum aanwezig. Een aantal zijn daar ook actief.

Om in Nederland en België meer bekendheid te geven aan Zentyal is het denk ik noodzakelijk om de krachten te bundelen en (wat meer) structuur te brengen in de community.

Hoe gaan we dit doen? Ik zou graag suggesties horen om de Zentyal community zijn plek in het opensource gebeuren te geven.
Vragen die dan al snel naar boven komen:
- Wie gaat wat doen? Welke zaken gaan we aanpakken en wie wil zich daarvoor aanmelden en mee bezighouden.
- Hoe krijgen we meer 'leden', en hoe gaan we mensen interesseren om actief mee te doen aan deze opbouw?
- Welke faciliteiten heeft de community nodig (denk aan website, forum, maillist, maildomein?, ........ (ook hier meer suggesties welkom) )
- Hoe gaan we Zentyal zichtbaar maken? Denk aan bijvoorbeeld NLLUUG, ubuntu-nl, 'eigen' gebruikers dagen, (inter)nationale opensource bijeenkomsten.

Ik hoor graag input van jullie en ik hoop dat er mensen opstaan om de Nederlandstalige Zentyal Community met elkaar vorm te geven.

Om maar een waarheid aan te halen: De Nederlandstalige Zentyal Community, dat ben je zelf!
« Last Edit: November 30, 2011, 10:03:46 am by robb »

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: De Nederlandstalige Community - Optuigen en Uitbouwen
« Reply #1 on: December 01, 2011, 12:56:03 pm »
Beste Rob,

Een goed idee om de nedarlandtalige community meer vorm te geven.

Enkele bedenkingen ter overweging:

1) Bekendheid Zentyal
- Wat is de doelgroep die we willen bereiken ?
- Het Onderwijs
- Overheid
- KMO ( kleine en middel groete ondernemingen )
- Aanpak, stand op gelegenheids beurs ( vb de opensource dagen die elk jaar door onze gemeenten worden georganiseerd )
- Kennis geving aan bestaande usersgroepen van open source software.

2) Nederlandtalig community groep
- Forum waar de leden terecht kunnen.
- Bieden van oplossingen bij problemen.
- Bijeenkomsten van de gebruikers, met info en eventuele demo over nieuwigheden in Zentyal.
- Belangrijk ook is contact te hebben als group met de ontwikkelaars van Zebtyal, zodat we sterker staan om bugs aan te kaarten en tot oplossingen te komen met de ontwikkelaars

3) Allerlei
- Grens tussen community en comercieêl gebruik.
- ter beschikking stellen van kennis en howto's, enkel community gebruik of ook comercieël
- Onderhoud en begeleiding op het forum
- Beheer

U hebt er zelf ook al een aantal aangehaald, echter het lijkt mij niet evident om dit via het huidige forum uit te klaren.
Indien gewenst wil ik dit best samen met u voorbereiden, zodat tijdens een bijeenkomst een concensus kan worden bereikt.

Groetjes,
Ian

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: De Nederlandstalige Community - Optuigen en Uitbouwen
« Reply #2 on: December 01, 2011, 02:24:30 pm »
beste ian, als eerste bedankt voor je reactie,  het doet me in ieder geval goed om te zien dat er meer mensen zijn die zentyal een warm hart toe dragen, 

maar al te vaak zie ik mensen opensource beschouwen als "gratis en voor niks"  in feite niet heel anders dan een illigale copie van windows (als je het goed beschouwd).

het doet me daarom steeds extra goed mensen terug te vinden die proberen er 'wel iets van te maken'   en te proberen hun taak / plek te vinden in het organisme dat opensource gemeenschap wordt genoemt.

een passende anologie zou zijn door te stellen dat een bij niet kan zonder de bloem zoals de bloem niet kan zonder de bij.


maar om nu een paar punten toch alvast aan te stippen.

er zijn al een tijdje gesprekken gaande tussen zentyal en een aantal mensen (vrijwilligers) uit de community,  mensen die zich inzetten op het irc kanaal, of als forum moderator (zoals rob en christian) en op andere vlakken
om de ontwikkeling van zentyal (de software) onder te brengen onder een overkoepelend orgaan (de zentyal community council), naar het voorbeeld van onder andere unbuntu.

waardoor een aantal punten die je aanhaald op dit moment al worden uitgewerkt.

hoewel ik op dit moment daar nog geen definitieve uitspraken over kan doen, kan ik wel aangeven dat bijv zaken als, een gebruikersforum en een communicatie structuur tussen 'gebruikersgroepen' en developers,  op dit moment worden onderzocht en vormgegeven.

dat maakt het niet alleen voor ons als nederlandse gebruikersgroep makkelijker om onzelf te organiseren, maar zal ook zorgen voor 'eenduidigheid'  vanuit het optiek van de ontwikkelaars, omdat ook zei dan weten wie er contact met hen kan opnemen en op welke weize er beslissingen zullen worden genomen alsook om duidelijk te hebben wie er verantwoordelijk is voor het stellen van prioriteiten.

dit betekend dat er bepaalde vrijwilligers in de community taken gaan overnemen van de huidige staff en dat die zich op haar beurt meer kan richten op het daadwerkelijk verbeteren van de software en het verdienen van geld.
(wat dus ook betekend dat er weer meer middelen zijn voor verdere ontwikkeling).


je kunt er dus vanuit gaan dat er op een zeker moment in de nabije toekomst middelen beschikbaar komen zoals een eigen website (nl.zentyal.org)  met een volledig eigen forum, en mogelijk nog andere functies (al naar gelang de behoefte en wensen die wij opstellen).

voor het contact tussen onze gebruikersgroep en de staff leden (ebox werknemers),  en de komende comunity council (grofweg zou je kunnen zeggen dat  ebox straff straks 'de regering' wordt, en de council 'het parlement'), is dus al gezorgd. 

het belangrijkste is dus niet meer of we dit gaan aanpakken maar hoe we dit gaan aanpakken, en even zozeer wie er zich zou willen inzetten voor welke 'taak' binnen dit geheel alsook op welke manier ze daar eventueel hulp bij nodig hebben.

mochten er vragen zijn naar aanleiding van wat ik hierboven heb geschreven stel dezen dan gerust en ik zal mijn uiterste best doen om deze zo snel en duidelijk mogelijk beantwoord te krijgen.

en ik denk dat ik ook namens rob (aan wie we op dit vlak heel veel te danken hebben),  spreek als ik zeg dat er een lange weg voor ons ligt maar dat we er met graagte naar uitzien om deze reis met de hele community (zowel nederlands als internationaal), te beginnen.
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: De Nederlandstalige Community - Optuigen en Uitbouwen
« Reply #3 on: December 02, 2011, 01:27:27 pm »
Beste Ichat,

Bedankt voor de informatie

Niet iedereen uit de groep weet welke gesprekken er al zijn geweest tussen de mensen van Zentyal en de nederlandstalige gebruikers, vandaar dus de losse bedenkingen.

Om tot concrete resultaten te komen lijkt het mij toch aangewezen om iedereen via het forum uitnodigen op een bijeenkomst , en daar de doelstellingen mogelijkheden en verwachtingen te laten voorstellen door diegenen die reeds kontakten hebben gehad met de ontwikkelaars van Zentyal en eventueel aangevuld door iedeen van de aanwezigen.

Dit op een efficiênte wijze goed voorbereid en helle lange discuties vermijden.
Pas als iedereen een goed idee heeft over de doelstellingen inhoud kan men aan de geïntereesden om hun medewerking vragen.
Volgens mij zijn er zeker mensen die willen meewerken als zij de preciese opdrachten kennen.

Ik ben nog steds bereid hieraan mee te werken zelfs mee voor te bereiden.

Alles via het huidige forum uitwerken lijkt me niet opportuun.

Groetjes,
Ian

robb

  • Guest
Re: De Nederlandstalige Community - Optuigen en Uitbouwen
« Reply #4 on: December 04, 2011, 10:14:17 pm »
Ian, ik ben met je eens dat in een direct gesprek er de snelste voortgang behaald kan worden. Echter zal er voordat een dergelijk gesprek (of gesprekken) plaatsvinden wel het een en ander voorbereid moeten worden. Het is denk ik dan ook noodzakelijk om van te voren uiteen te zetten in welke richting er gedacht gaat worden bij de inrichting van de community.

De internationale Zentyal community gaat het voorbeeld van de Ubuntu community volgen en ik denk dat we als Nederlandstalige community dat pad ook zullen volgen. De locale community kan zo geheel autonoom beslissingen nemen over bijvoorbeeld inrichting van de webpresence en activiteiten.

Ik ben zelf voorstander van een zo transparant mogelijke community. Dit zal inhouden dat besprekingen voortaan altijd genotuleerd zullen worden en dat de notulen ook beschikbaar zijn voor de rest van de community.

Misschien is het een optie om op korte termijn het een en ander gezamenlijk te bespreken. Dit alles nog als puur voorbereiding en brainstorm om de community vorm te geven. Tot nu toe hebben alleen ian en ichat in deze discussie gereageerd. Ik hoop van harte dat er meer mensen opstaan om actief mee te denken en werken aan de opbouw.

Zien jullie kans om voor de kerst nog een dag vrij te maken om bij elkaar te komen (bijvoorbeeld in Antwerpen, dat is denk ik voor zowel mij als ichat bereisbaar).

Als jullie suggesties hebben voor onderwerpen voor een dergelijke bijeenkomst, dan hoor ik dat graag. Dit zal degelijk voorbereid moeten worden om een zo effectief mogelijke bespreking te realiseren.

Nogmaals: ik roep bij deze iedereen op om zich aan te melden om actief de Nederlandstalige Zentyal Community vorm te gaan geven. Meld je aan in deze discussie en laat je ideeën horen. Duidelijk is, dat er vaart gezet moet worden om mee te kunnen liften op het momentum dat bij eBox gaande is zoals extra financieringen en duidelijke aanwezigheid bij internationale evenementen.
« Last Edit: December 04, 2011, 10:19:25 pm by robb »

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: De Nederlandstalige Community - Optuigen en Uitbouwen
« Reply #5 on: December 05, 2011, 10:24:33 am »
Beste Robb,

Een goed idee om nog voor de kerst eerst samen te komen.
Voor mij kan het behalve de dinsdagen, iedere dag.

Het hoeft niet noodzakelijk in Antwerpen te zijn, elke plaats die goed bereikbaar is is ok.

Groetjes,
Ian


Jan Jacobs

  • Zen Warrior
  • ***
  • Posts: 132
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
    • My blog (dutch)
Re: De Nederlandstalige Community - Optuigen en Uitbouwen
« Reply #6 on: December 16, 2011, 06:13:54 pm »
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik de laatste tijd, omwille van familieproblemen, niet echt actief bezig ben geweest.
Vandaar dat ik een beetje out-of-touch ben, is er al een samenkomst geweest, of komt die nog?
For i dipt into the future far as human eye could see,
saw a vision of the world and all the wonders there would be

robb

  • Guest
Re: De Nederlandstalige Community - Optuigen en Uitbouwen
« Reply #7 on: December 16, 2011, 08:49:00 pm »
Jan,

We zijn een aantal zaken een beetje aan het scheiden. Iedereen die wil wordt van harte opgeroepen om actief deel te nemen aan de opbouw van de community. Daarvoor wordt op korte termijn al een samenkomst over gehouden. Dit gaat 19 december plaatsvinden in Dordrecht.

Wat betreft het contact met alle Zentyal gebruikers zullen op (on)regelmatige tijden, gebruikers dagen georganiseerd worden. Daarvan is er in oktober een eerste bijeenkomst geweest.

Op dit moment heeft echter het vormgeven van de community en uitbreiden van de userbase van de community eerste prioriteit. Dit zal dan ook de 19e besproken gaan worden.

Jan Jacobs

  • Zen Warrior
  • ***
  • Posts: 132
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
    • My blog (dutch)
Re: De Nederlandstalige Community - Optuigen en Uitbouwen
« Reply #8 on: December 17, 2011, 01:04:23 am »
Ahhh 19 December kan ik er niet bij zijn, dan ben ik in Amsterdam :(
Maken kullie wel notules zodat ik alles na kan lezen en er weer een beetje in kan komen :o)
For i dipt into the future far as human eye could see,
saw a vision of the world and all the wonders there would be

robb

  • Guest
Re: De Nederlandstalige Community - Optuigen en Uitbouwen
« Reply #9 on: December 17, 2011, 09:19:14 am »
Uiteraard zal er een verslag komen en deze zal zo snel mogelijk beschikbaar komen. Mag ik uit je reactie opmaken dat je geïnteresseerd bent om actief te gaan helpen met het opzetten en vormgeven van de .nl talige community?
« Last Edit: December 17, 2011, 09:20:59 am by robb »

robb

  • Guest
Re: De Nederlandstalige Community - Optuigen en Uitbouwen
« Reply #10 on: December 18, 2011, 09:40:32 pm »
Vanwege persoonlijke omstandigheden is de bespreking van 19 december uitgesteld tot woensdag 28 december.
Een ieder die wil en kan meedenken, meepraten en meedoen, kan zich nog steeds aanmelden.

JeanPaulvanHamond

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 23
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: De Nederlandstalige Community - Optuigen en Uitbouwen
« Reply #11 on: January 04, 2012, 01:40:04 pm »
Ben wel benieuwd wat hier uit is gekomen. Denk dat zeker in de tak waar Zentyal zich op richt (MKB/KMO) nog een grote dominantie is van Windows (waaronder SBS) en dat er grote onwetendheid is over de opensource toepassing van Zentyal in een kleine en middelgrote zakelijke omgeving.

Mijn kennis (als Business Analist) en Zentyal kunde wil ik best met de community delen om er samen een beter community platform van te maken.

robb

  • Guest
Re: De Nederlandstalige Community - Optuigen en Uitbouwen
« Reply #12 on: January 04, 2012, 03:24:13 pm »
JeanPaul, bedankt voor je aanbod. Ik denk dat de community op dit moment ieders hulp kan gebruiken. Zoals bij veel projecten/communities is de start het moeilijkst. Zodra de community wat in omvang toeneemt wordt het vooral een kwestie van een goede organisatie neerzetten. Met de diverse Ubuntu communities als voorbeeld denk ik dat dit zeker goed gaat komen.

Wat betreft de bespreking. Deze heeft 28 december plaatsgevonden. Ik ben bezig hiervan een verslag te maken. Deze zal in eerste instantie bij de ZCC (zentyal community counsel) beschikbaar komen. In het kader van open communicatie zal het verslag binnenkort ook voor de gehele community beschikbaar komen.

groet,
Rob

JeanPaulvanHamond

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 23
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: De Nederlandstalige Community - Optuigen en Uitbouwen
« Reply #13 on: January 04, 2012, 04:16:36 pm »
Dat klinkt in een ieder geval al dat er serieus gesproken is en dat is altijd een goed uitgangspunt natuurlijk.

AMFPV

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 11
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: De Nederlandstalige Community - Optuigen en Uitbouwen
« Reply #14 on: January 09, 2012, 12:25:16 pm »
Ik ben er niet bij geweest maar zou het verslag wel graag lezen.

Groeten,
Patrick