beste ian, als eerste bedankt voor je reactie, het doet me in ieder geval goed om te zien dat er meer mensen zijn die zentyal een warm hart toe dragen,
maar al te vaak zie ik mensen opensource beschouwen als "gratis en voor niks" in feite niet heel anders dan een illigale copie van windows (als je het goed beschouwd).
het doet me daarom steeds extra goed mensen terug te vinden die proberen er 'wel iets van te maken' en te proberen hun taak / plek te vinden in het organisme dat opensource gemeenschap wordt genoemt.
een passende anologie zou zijn door te stellen dat een bij niet kan zonder de bloem zoals de bloem niet kan zonder de bij.
maar om nu een paar punten toch alvast aan te stippen.
er zijn al een tijdje gesprekken gaande tussen zentyal en een aantal mensen (vrijwilligers) uit de community, mensen die zich inzetten op het irc kanaal, of als forum moderator (zoals rob en christian) en op andere vlakken
om de ontwikkeling van zentyal (de software) onder te brengen onder een overkoepelend orgaan (de zentyal community council), naar het voorbeeld van onder andere unbuntu.
waardoor een aantal punten die je aanhaald op dit moment al worden uitgewerkt.
hoewel ik op dit moment daar nog geen definitieve uitspraken over kan doen, kan ik wel aangeven dat bijv zaken als, een gebruikersforum en een communicatie structuur tussen 'gebruikersgroepen' en developers, op dit moment worden onderzocht en vormgegeven.
dat maakt het niet alleen voor ons als nederlandse gebruikersgroep makkelijker om onzelf te organiseren, maar zal ook zorgen voor 'eenduidigheid' vanuit het optiek van de ontwikkelaars, omdat ook zei dan weten wie er contact met hen kan opnemen en op welke weize er beslissingen zullen worden genomen alsook om duidelijk te hebben wie er verantwoordelijk is voor het stellen van prioriteiten.
dit betekend dat er bepaalde vrijwilligers in de community taken gaan overnemen van de huidige staff en dat die zich op haar beurt meer kan richten op het daadwerkelijk verbeteren van de software en het verdienen van geld.
(wat dus ook betekend dat er weer meer middelen zijn voor verdere ontwikkeling).
je kunt er dus vanuit gaan dat er op een zeker moment in de nabije toekomst middelen beschikbaar komen zoals een eigen website (nl.zentyal.org) met een volledig eigen forum, en mogelijk nog andere functies (al naar gelang de behoefte en wensen die wij opstellen).
voor het contact tussen onze gebruikersgroep en de staff leden (ebox werknemers), en de komende comunity council (grofweg zou je kunnen zeggen dat ebox straff straks 'de regering' wordt, en de council 'het parlement'), is dus al gezorgd.
het belangrijkste is dus niet meer of we dit gaan aanpakken maar hoe we dit gaan aanpakken, en even zozeer wie er zich zou willen inzetten voor welke 'taak' binnen dit geheel alsook op welke manier ze daar eventueel hulp bij nodig hebben.
mochten er vragen zijn naar aanleiding van wat ik hierboven heb geschreven stel dezen dan gerust en ik zal mijn uiterste best doen om deze zo snel en duidelijk mogelijk beantwoord te krijgen.
en ik denk dat ik ook namens rob (aan wie we op dit vlak heel veel te danken hebben), spreek als ik zeg dat er een lange weg voor ons ligt maar dat we er met graagte naar uitzien om deze reis met de hele community (zowel nederlands als internationaal), te beginnen.