Poll

Op welke manier wordt Zentyal ingezet, welke serverrollen worden het meest toegekend?

Zentyal Gateway: voor veilig (gecontroleerde) internet toegangen en content filtering
1 (5.6%)
Zentyal UTM: voor beveiligde netwerk toegang (vpn), firewall en antispam.
0 (0%)
Zentyal Infrastructure: netwerk functionaliteit zoals DHCP, DNS, NTP, web- en ftpserver.
2 (11.1%)
Zentyal Office: centraal gebruikersbeheer, file- printserver, mailserver en backupserver
4 (22.2%)
Zentyal Unified Communications: voor het aanbieden van samenwerkingshulpmiddelen zoals VOIP, IM, Webmail, Zarafa
2 (11.1%)
Zentyal Gateway en UTM gecombineerd
1 (5.6%)
Zentyal Infrastrucure, Office en Communications gecombineerd
4 (22.2%)
Alle opties bij elkaar op één server
4 (22.2%)

Total Members Voted: 10

Voting closed: December 06, 2011, 03:47:12 pm

Author Topic: Meest gebruikte modules, hoe zet jij Zentyal in?  (Read 3894 times)

mmullenders

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 34
  • Karma: +3/-0
    • View Profile
Meest gebruikte modules, hoe zet jij Zentyal in?
« on: November 15, 2011, 03:47:12 pm »
Beste Zentyalisten,

Na het bijwonen van de Summit 2011 te Zaragoza afgelopen vrijdag en zaterdag, ben ik zeer benieuwd naar hoe men Zentyal als toegevoegde waarde voor de automatisering ziet. Word het ingezet als een deeloplossing of als een totaal oplossing.

Het is mogelijk om meerdere malen een 'vote' uit te brengen (3x) omdat uiteraard voor iedere situatie weer een andere oplossing mogelijk is. Probeer echter wel voor je zelf het meest toegepaste te selecteren.

Met vriendelijke groet,

Maurice Mullenders

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Meest gebruikte modules, hoe zet jij Zentyal in?
« Reply #1 on: November 15, 2011, 04:57:33 pm »
hoewel ik de poll vanuit sysadmin-oogpunt niet helemaal snap toch maar gevote...

zowiso vraag ik me af hoe je als sysadmin voor zentyal wilt kiezen als je geen gebruik maakt van het grotere deel van de services.

persoonlijk vind ik zentyal als firewall op zich namelijk helemaal niet zo geweldig (vergleken met bijv pfsence waar ik wat ervaring mee hebt)   en ook al  office / comunication server an sich   zou ik al vrij snel naar bijv een volledige zarafa install kiezen  op verder een zo kaal mogelijk systeem (jeOS).

vanuit dat oogpunt kies ik zentyal dan ook omdat het vrij eenvoudig alles gecentraliseerd kan...  net genoeg features voor  file en printerdeling (al kan er nog wel wat worden gesleuteld aan  acl's  en NFS.

net genoeg features om een lan van de nodige netwerk functies te voorzien (dhcp,  dns, gateway,  een basic utm dingetje pcsies genoeg als je geen geavanceerde eisen hebt. 

ik vind het natuurlijk jammer dat ik niet op de summit kon zijn,  maar ik kan me wel vinden in de meeste deployment cases.   vooral de zaken waar zentyal gecombineerd wordt met 'eigen'  software aplicaties,  zoals een 'webbased' crm,  een documentatie systeem,  en/of tig andere mogelijke intergraties.

ik denk dan ook dat je niet je krantenwijk met een  50ton 12asser gaat bezorgen,   zet dus ook zientyal niet op plaatsen waar het niet nodig is..
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

robb

  • Guest
Re: Meest gebruikte modules, hoe zet jij Zentyal in?
« Reply #2 on: November 20, 2011, 09:14:21 pm »
Op het Fablab in Maastricht draait een full blown SBS Zentyal server. Alle opties actief behalve webmail (want Zarafa is actief)

Op mijn eigen VPS heb ik alleen Web server en Zarafa actief.

Ik ben nog aan het proberen om op een volledige alles-in-één Zentyal server, Chamilo (electronische leeromgeving) er bij te installeren. Chamilo ondersteund ldap dus in principe zou dat gewoon moeten kunnen werken. Nu is ldap niet mijn sterkste punt, maar ik ga in ieder geval wat stoeien.

JeanPaulvanHamond

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 23
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Meest gebruikte modules, hoe zet jij Zentyal in?
« Reply #3 on: November 25, 2011, 10:31:06 am »
Gekozen voor Alle opties bij elkaar op één server.

Zentyal vind ik persoonlijk een goede all-inn oplossing maar afzonderlijk van elkaar is het geen uitgebreid pakket. Zoals al reeds gezegd is de firewall aanwezig maar niet uitgebreid genoeg als zelfstandige firewall. Eigenlijk geldt dat voor het merendeel van de aanwezige onderdelen. Als zelfstandig onderdeel is het te summier maar als totaaloplossing voldoet het prima misschien wel perfect.

In het verleden heb ik veel ClearOs systemen ingezet in het MKB. veelal met goede resultaten maar ook met aanzienlijke problemen. Sinds 2.2 uit is heb ik ClearOS definitief achter me gelaten want Zentyal bied een beter totaal platform. Toch zie ik Zentyal als oplossing die voor 2 tot 25 werkplekken (normaal 1 server) afdoende is en voldoet aan veel basis eisen en wensen.