Author Topic: Zentyal summit  (Read 3870 times)

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Zentyal summit
« on: November 18, 2011, 10:36:03 am »
Beste summit bezoekers,

Laat eens iets weten over de Zentyal summit van verleden week.
Ik veronderstel dat daar wel een aantal nieuwigheden op het vlak van de server zijn voorgetsteld en opties naar de toekomst toe.

Is er ergens een verslag of rapport over het gebeuren te vinden ?

Groetjes,
Ian

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Zentyal summit
« Reply #1 on: November 18, 2011, 12:08:24 pm »
beste ian,  ik meen dat  rob het redelijk druk heeft,  en er dus nog niet aan toe zal zijn gekomen.

zelf ben ik helaas ook neit aanwezig geweest dus de gezelligheid kan ik weinig over zeggen;)...  wel heb heb bijna alle online uitzendingen op de voet gevolgt, 

waardoor ik  wel een kleine preview kan geven:

op het moment van schrijven:  worden de pijlen in ieder geval gericht op  de 'betere'  intergratie van desktop services voor zentyal,    dit zal echter wel deels gaan afhangen van de 'productie' status van  onder andere samba4.    voorlopig ziet het er in ieder geval toch uit dat  er gekeken zal worden naar een smb4 module in zentyal,  al dan niet  als een 'beta'  (test) feature.

daarnaast gaat er gewerkt worden aan de intergratie van kerboros zodat alle services binnen zential   gebruik kunnen maken van het zelfde login-ticket-id  (een keer inloggen, en ingelogd blijven). 

als 3e gaat er een ontwikkelings traject worden gestart om een op ubuntu desktop gebaseerde  zentyal client gereed te maken,  zodat  gebruikers de keuze gaan krijgen tussen een zentyal + window, en een zentyal + ubuntu   netwerk.   

ook ltsp en vdi zijn nog steeds opties waar serieus naar gekeken wordt,  maar zoals het er nu naar uitziet worden deze dus naast de ubutnu desktop ontwikkeld,  zodat je strax dus  mogelijk  zelfs  3 opties hebt.

aan de server kant is het op dit moment nog iets minder duidelijk,  er gaan tal van stemmen op om aan de server kant meer functies toe te voegen,  zoals bijv een document management systeem,  of een  ERP-systeem,   maar er gaan net zoveel stemmen op om dit juist niet te doen, en in plaats daarvan meer aandacht te besteden een nieuwe functies en verbeteringen in de huidige mudules... 

deze discussie zal binnekort online (ond erandere op dit forum) worden aangewakkerd vanuit de zentyal staff.   

ik hoop dat ik je hiermee alvast een klein stukje verduidelijking heb kunnen bieden. 
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Zentyal summit
« Reply #2 on: November 18, 2011, 01:39:59 pm »
Hallo,

Bedankt voor de info


Groetjes,
Ian

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Zentyal summit
« Reply #3 on: November 18, 2011, 02:16:34 pm »
om je een idee te geven: kun je nog even HIER klikken.
« Last Edit: November 18, 2011, 08:28:33 pm by ichat »
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Zentyal summit
« Reply #4 on: November 18, 2011, 06:08:05 pm »
Dag ichat,

Nogmaals dank voor de info, kan je de link eens nazien want er wordt een fout gemeld " server not found " bij het aanklikken.

Groetjes,

Robert Cami alias Ian

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Zentyal summit
« Reply #5 on: November 18, 2011, 08:29:30 pm »
om je een idee te geven: kun je nog even HIER klikken.

linkje zou nu wel moeten werken, excuses voor het ongemak...
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

robb

  • Guest
Re: Zentyal summit
« Reply #6 on: November 20, 2011, 09:43:46 pm »
Beetje late reactie. We zijn inmiddels een week weer thuis. Maar..... de summit was werkelijk een gigantische belevenis. Ik heb het er in ieder geval enorm naar me zin gehad. Veel nieuwe mensen leren kennen. Met name mensen van Zentyal zelf.

Daarnaast de nodige gasten die ook op het event waren afgekomen. Onder andere de voorzitter van Ubuntu-fr (Christophe Sauthier). Ik heb hem inmiddels gemaild om geïntroduceerd te worden bij de Belgische en Nederlandse Ubuntu community's.

Zentyal zelf gaat een stevige periode tegemoed. Zowel het bedrijf als de distributie zullen flink groeien de komende maanden. Versie 2.3 (die als stable versie 3.0 zal worden), zal op basis van ubuntu 12.04LTS uitgebracht worden. Net als bij Zentyalo 2.0 zal deze ongeveer een half jaar na verschijnen van de LTS van Ubuntu klaar moeten zijn. Dat is dus minder dan 1 jaar vanaf nu. Met een beetje geluk is dan Samba4 ook klaar en kan deze in Zentyal geïntegreerd worden.

Persoonlijk ga ik flink inzetten op het opstellen van randvoorwaarden voor een desktop distributie, op basis van ubuntu, die naadloos aansluit bij de services van Zentyal. Het zou mooi zijn als de community met voorstellen kan komen om een Zentyal desktop samen te stellen die dat voor elkaar krijgt.

Wat voor de ontwikkeling en groei van Zentyal belangrijk is, is de vertaling en beschikbaar heid van documentatie in (zo veel mogelijk) verschillende talen. Als er mensen op het .nl forum zich willen inzetten om bestaande documentatie in het Nederlands te vertalen, bestaande How-to's te vertalen en waar nodig aanpassen (veel How-to's zijn al wat over de houdbaarheidsdatum)  en nieuwe documentatie en how-to's toe te voegen, dan heel graag! Post je bijdrage vooral of schrijf ze direct in de wiki.

Binnenkort zal er een volledig subdomein voor de Nederlandstalige community beschikbaar komen. Daar zal een wiki, forum en mailinglist op gehost worden. Mochten er meer ideeën over nuttige communicatie methoden zijn, dan ook die graag posten!

Ik ben in ieder geval super gemotiveerd om met Zentyal door te gaan en een succes te maken van de Nederlandstalige community