Author Topic: Schoolomgeving  (Read 4307 times)

solar72

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 4
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Schoolomgeving
« on: August 26, 2011, 10:48:29 am »
Hallo allemaal,

Ik weet wel wat van netwerken en dergelijke maar ben zeker geen prof!
Ik heb al een tijdje zitten prullen maar kom er niet echt uit.

Ik zou graag het volgende willen opzetten voor een lagere (basis) school.

Elke leerling/leerkracht zou een gebruikersnaam en wachtwoord krijgen voor toegang op het domein.
Op deze manier krijgen ze de nodige mappen en rechten toegewezen.
Zover lukt het.
Nu zouden leerkrachten toegang moeten hebben tot de persoonlijke mappen van de leerlingen maar dat krijg ik niet voor mekaar.
Waarschijnlijk zoek ik het te ver.

Is er ergens een goede ziel die me op de goede weg kan zetten?

Heel erg bedankt!

Als me dit lukt staan er 8 scholen te wachten ;o)

Karel Gonnissen


ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Schoolomgeving
« Reply #1 on: August 26, 2011, 12:27:07 pm »
beste,  er is niet echt een 'goede'  oplossing oplossing om bepaalde groupen users toegang te geven tot de home folders van anderen...

de makkelijkste manier zou kunnen zijn   om docenten lid te maken van de groep   'docenten'   en deze groep vervolgens   lees rechten te geven  op de map /home

eventueel kan het nodig zijn verdere settings aan de pakken in de ACL...

de belangrijkste vraag voor mij is nu... waarom wil je  een docent toegang geven tot de home map van een user...  in plaats van  een share te maken   waar leerlingen hun afgemaakte werkjes kunnen opslaan...

All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

Jan Jacobs

  • Zen Warrior
  • ***
  • Posts: 132
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
    • My blog (dutch)
Re: Schoolomgeving
« Reply #2 on: August 26, 2011, 03:44:01 pm »
ik ben het met ichat eens..
een persoonlijke map heet niet voor niets persoonlijke map he.
Bovendien zit je dan wellicht ook met privacy issues.

beter kun je gewoon 2 shares aanmaken..
For i dipt into the future far as human eye could see,
saw a vision of the world and all the wonders there would be

robb

  • Guest
Re: Schoolomgeving
« Reply #3 on: August 26, 2011, 04:09:59 pm »
Ik geloof ook dat er beter een 2-tal shares aangemaakt kan worden. 1 voor Docenten met daarin hun 'home' directory. Het is denk ik niet gewenst dat Docenten in elkaars home directory kunnen lezen. Docenten moeten wel in 'home' directories van leerlingen kunnen kijken, dus zal er een 2e directory gecreëerd moeten worden waaronder alle directories van de leerlingen hangen.

Verder kan je natuurlijk een login script maken die de nodige shares mount. Als er windows op de clients draait, kan natuurlijk een driveletter toegevoegd worden.

Je mag je nog afvragen waarom de leerlingen ook een persoonlijke directory moeten krijgen. Er zijn daar zowel voor als tegen argumenten voor te bedenken. Het ligt denk ik ook aan hoeveel computers er beschikbaar zijn.

Mag ik vragen waar de school zich bevind die mogelijk Zentyal gaat gebruiken? Ikzelf heb op een basisschool in Belgie nu ook een Zentyal server geplaatst en kijk dit komend jaar in hoeverre dit geschikt is.


solar72

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 4
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Schoolomgeving
« Reply #4 on: August 26, 2011, 08:23:57 pm »
Hey Mannen, bedankt voor jullie opmerkingen,

Waarom moeten docenten toegang hebben tot de mappen van de leerlingen? Wel het gaat hier over leerlingen tussen 6 en 12 jaar en die mannen moet je kunnen controleren!

Alleen vrees ik dat ik jullie advies ga moeten volgen omdat het anders allemaal te moeilijk gaat worden.
Aangezien de leerlingen allemaal dezelfde paswoorden hebben kan ik eer in geval van nood wel aan.

Dus bedankt voor jullie opmerkingen en zoals ik al zei zoek ik waarschijnlijk te ver.

Karel

solar72

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 4
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Schoolomgeving
« Reply #5 on: August 26, 2011, 08:55:22 pm »
@robb  De scholen bevinden zich allemaal ( 8 ) in Genk.

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Schoolomgeving
« Reply #6 on: August 26, 2011, 09:37:55 pm »
beste,

als het enkel voor toegang is tot de mappen in geval van 'nood'  lees:  als de docent misbruik verwacht,  dan is er altijd de mogelijkheid van de admin om het  password te resetten en aan de leerkracht  of ouders te verstrekken.  dat is HEEL wat eenvoudiger dan wanneer een docent permanen toegang zou moeten hebben tot de prive map van een leerling...

All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

robb

  • Guest
Re: Schoolomgeving
« Reply #7 on: August 26, 2011, 10:45:29 pm »
Overigens is het aanpassen van rechten op directories gewoon volgens 'ubuntu' standaard mogelijk. Met CHOWN en CHMOD kan je alle opties aanpassen.

Verder is het misschien een optie om ipv standaard shares, een tool als alfresco te gebruiken voor het managen van je documenten. Dit is relatief eenvoudig binnen Zentyal te integreren en werkt intuïtiever dan standaard shares.

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Schoolomgeving
« Reply #8 on: August 27, 2011, 11:11:53 am »
Hallo iedereen,

In onze basisschool hebben we een netwerk met 50 pc's geïnstalleerd.

Kort overzicht:
In het netwerk is een Zentyal server als PDC file en printserver geconfigureerd, de clients bestaan uit 50 pc's met Windows Xp professional opgenomen in het domein van de school.

Per klas ( lagere en kleuters ) zijn er vier accounts aangemaakt 1LA 1, 1LA 2, 1LA 3, 1LA 4, 2LA 1 enz.
De leerlingen gebruiken het account steeds op dezelfde computer in de klas. De home directory is enkel toegankelijk voor elk account specifiek ( dit is juist het concept, dat elk account een afgeschermde ruimte heeft ).
Elke leerkracht heeft eveneens een eigen account, zo ook de directie en het secretariaat.
Behelve pc's zijn er ook netwerk laserprinters en het copieermachine in het netwerk opgenomen.

Op de server zijn aan aantal file share's aangemaakt nl.
Public ( voor iedereen toegankelijk )
Kleuters ( toegankelijk voor de kleuter juffen )
Lager ( toegankelijk voor de meesters en juffen van de lagere school ) hierin worde ook toepassingen voor de leerkrachten opgenomen.
Secretariaat ( toegankelijk voor de mensen van het secretariaat en de directie ).
Directie ( enkel toegankelijk voor de directie )
ICT ( toegankelijk voor directie en ICT coördinator ) be"vat alle documentatie en beschrijvingen van het ICT netwerk in de school )
Ambrasoft ( toegankelijk voor alle leerlingen ) hierin bevindt zich een specifieke toepassing met oefeningen voor de kinderen, verbonden met een database waarin o.a. de resultaten worden opgenomen.
Rapporten , onderverdeeld per klas waarin elke leerkracht de rapporten van zijn of haar klas kan invullen en bekijken, de directie heeft toegang tot alle rapporten.

Verder zijn er groepen aangemaakt ( Kleuterleidsters, leerkrachten lagere scool, sercretariaat, leerlinge ) zodat het makkelijker werken is om toegangen te verlenen.
Er is een logon script uitgewerk, zodat ieder gebruiker bij het aanloggen aan het domei , automatisch zijn virtuele drives met mappen waar hij of zij toegang toe heeft toegang krijgt.
De bechikbare schrijfruimte op de server is per account ingesteld.

Ieder nacht wordt er automatisch een backup gemaakt van de data, de backup wordt regelmatig op een afzonderlijk medium bewaard.

Misschien is het nuttig om tijden eenbijeenkomst van de Nederlandstalige groep eens een aantal concepten voor het opzetten va&n een netwerk met alle opties te bespreken en door te nemen, met sank en respect voor de howto's die tot nu toe zijn gemaakt, is een concept zeer belangrijk bij het opzetten van een netwerk.

Het netwerk in de school heb ik volledig beschreven qua opstelling lay-out organistaie installatie van de software enz.

Je mag me steeds bellen indien je vragen hebt ( 32(0)3658 69 40 ) of robert.cami@telenet.be
groetjes,
Ian

solar72

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 4
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Schoolomgeving
« Reply #9 on: August 27, 2011, 01:21:04 pm »
@Ian,

Dit is wat ik dus ook ga doen nu, ik was dus idd veel te ver aan het zoeken.
Ik ben ondertussen begonnen met een structuur te bepalen gelijkaardig als dat je beschrijft.
De oplossing is dus eigenlijk behoorlijk simpel.

Omdat de meeste scholen een computerklas hebben met 20 of meer PC's ga ik ook voor alle leerlingen een account opzetten in de vorm van
1A01 (klas 1A leerling met klasnummer 1)
1A02 (klas 1A leerling met klasnummer 2)
...

Met de nodige groepen en rechten. Dit is gewoon een kwestie van plannen natuurlijk.

Je voorstel
Quote
Misschien is het nuttig om tijden eenbijeenkomst van de Nederlandstalige groep eens een aantal concepten voor het opzetten van een netwerk met alle opties te bespreken en door te nemen, met dank en respect voor de howto's die tot nu toe zijn gemaakt, is een concept zeer belangrijk bij het opzetten van een netwerk.

Lijkt me geen slecht idee.

@ichat

Je hebt volkomen gelijk wat betreft eventueel misbruik! Ik ben idd veel te moeilijk aan het doen.

Karel

Jan Jacobs

  • Zen Warrior
  • ***
  • Posts: 132
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
    • My blog (dutch)
Re: Schoolomgeving
« Reply #10 on: August 27, 2011, 01:24:22 pm »
fijn dat we hebben kunnen bijdragen aan een oplossing :)
For i dipt into the future far as human eye could see,
saw a vision of the world and all the wonders there would be