Beste,
Mijn ervaring met zentyal servers waar ook Webmin op is geinstalleerd is zeer goed, ik heb nog nooit problemen gehad met het samengaan van beide.
Trouwens je moet Webmin in deze context enkel zien als aanvullend controle tool, je moet webmin niet gaan gebruiken om users en groups te definieren dat doe je best met de Zentyal gui interface. Met Webmin kan je wel backups automatiseren en je hebt ook controle over de computer accounts wat je niet hebt met Zentyal.
Over het backup zelf is er veel meer te vertellen , en is zo uitgebreid dat het best is om dit als een item te bespreken via het forum zou het ons te ver leiden.
Je moet backup in verschillende context zien:
- Backup van data op regelmatige basis, te gebruiken bij het opnieuw installeren van een server of upgrade naar nieuwe server release.
- Image backup ( Clonezilla, Acronis, Norton Ghost ) , handig bij het crashen van een harde schijf om snel een nieuwe schijf te installeren.
- Backup van de configuratie van de server ( accounts , shares , instellingen enz. ).
- Backup in de vorm van het aanmaken van een distributie van de server, deze is dan te gebruiken als restore middel om op gelijk welk type hardwere terug te worden geplaats en alzo een nieuwe operationele server aan te maken. Dit kan met Remastersys.
Ik maak gebruik van een combinatie van de verschillende mogemijkheden, en heb op die manier zonder problemen alle mogelijke disaster situaties kunnen oplossen.
Maar zoals ik al aanhaalde, een interessant gegeven om eens in detail te bespreken tijdens een bijeenkomst, pas dan kan je voor iedereen positieve oplossingen aanbieden en bespreken.
Groetjes,
Robert cami alias ian