Author Topic: Netwerkproblemen  (Read 5564 times)

gbergman

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 2
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Netwerkproblemen
« on: August 20, 2011, 10:27:36 am »
Beste Zentyal gebruikers,

Ik heb Zentyal gekozen als alternatief voor Windows Homeserver. De installatie leverde weinig problemen op, maar het instellen van de infrastructuur des te meer. Eerst wat informatie over de gebruikte hardware:

Mijn internetverbinding is een kabelaansluiting van Ziggo. Ik gebruik het standaard (Ubee) modem van Ziggo. Hierop is mijn Zentyal-server aangesloten. De specificaties van de server zijn als volgt: 2,9 Ghz Intel Celeron D processor, 3gb DDR2 800Mhz, 2TB Samsung HDD 5200rpm, onboard Gigabit Ethernetadapter (eth1 - Extern) en een PCI Gigabit Ethernetadapter (eth0 - Intern). Daarnaast gebruik ik een Netgear Wireless N Router en een Sweex 10/100 Switch.

Aan te sluiten apparaten: 2 x Windows 7 laptop, 1 x Xbox360, 1 x Ubuntu 11.4 desktop, 2 x Ipad, 2 x HTC Desire HD.

Hoe heb ik het aangesloten: Ubee modem via kabel op eth1 van de server. Eth0 aangesloten op een 'normale' poort van de Netgear router (DHCP-server uitgezet). Op de router heb ik de twee Windows 7 laptops bekabeld aangesloten en de Sweex Switch. Op de Switch zijn de Ubuntu 11.4 desktop en de Xbox360 aangesloten. De Ipad's en de mobiele telefoons maken via WiFi verbinding.

Wat gaat er goed: Ik heb op de Server gewoon een internetverbinding als ik de kabel aansluit op eth1. Ik heb een DHCP-bereik opgegeven (gekoppeld aan eth0 (statisch, 168.192.0.1 als gateway, bereik tot 168.192.0.254) en Zentyal deelt op aangesloten apparaten een IP-adres uit.

Wat gaat er mis: Om het niet lastiger te maken dan het is ga ik uit van de volgende opstelling: ZIGGO <eth1> SERVER <eth0> Windows 7 laptop. In deze opstelling krijgt de laptop (zoals het hoort) een ip-adres van de Zentyal-server. Windows geeft echter aan dat er beperkte verbindingsmogelijkheden zijn, geen internet. Daarnaast kan ik mijn op de Server beschikbaar gemaakte shares niet zien. Sterker nog, ik kan de hele Zentyal-server niet zien in mijn netwerkomgeving (netwerkdetectie van Windows staat gewoon aan).

Wat heb ik geprobeerd: Ik heb geprobeerd om een bridge (br0) te maken tussen eth1 en eth0. De bridge heb ik ingesteld met dezelfde statische instellingen (168.192.0.254 en bijbehorend DHCP-bereik). Ik heb de Firewall uitgezet. Ik heb de server opnieuw opgestart.

Nu ben ik ten einde raad, vandaar deze post. Ik hoop van harte dat iemand me verder op weg kan helpen.

Groetjes,
Geoffrey Bergman

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Netwerkproblemen
« Reply #1 on: August 20, 2011, 10:47:32 am »
Hallo,

Waarom maak je het zo ingewikkeld ?

Sluit gewoon uw internet modem ( RJ45 Lan netwerk aansluiting ) aan op een switch.
Verbind al uw toesetllen  ( RJ45 netwerkkaarten ) met diezelfde switch.

De Zentyal server geef je bij voorkeur een vast Ip adres en voor het DHCP gebeuren van de andere clients kan je ofwel uw internet modem NAT router instellen of het DHCP gebeuren van de Zentyal server gebruiken.

De Zentyal server stel je in als PDC , dan wordt hij automatisch WINS server zodat de Windows clients de server kunnen zien en benaderen.

Waaarom Zentyal als home server, Zentyal is ontwikkeld voor bedrijven werkend met domeinen en windows professional clients.

Thuis kan je veel beter een NAS ( Network attached server ) gebruiken, het is gebruiksvriendelijk en kan zowel file en printserver zijn als media streamer, je kan ook accounts aanmaken voor de beveiliging. De Meeste NAT servers ( bvb  Plextor ) werken met een RAID systeem voor het beveiligen van hard disk problemen, en beschikken over een backup mogelijkheid.
NAS systemen worden kant en klaar als hardware en de nodige sotware geleverd.

Groetjes,
Ian


gbergman

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 2
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Netwerkproblemen
« Reply #2 on: August 20, 2011, 11:04:57 am »
Beste Ian,

Ik heb voor Zentyal gekozen om de mogelijkheden die het biedt. Wat ik met Zentyal wil:

- Routen (een switch direct op Ziggo aangesloten werkt niet)
- VPN-toegang
- Webserver
- Fileserver
- VOIP
- Netwerkshares
- Beheren van eigen domeinen (bgergman.nl, bergmanenvanrees.nl)
- Vergroten netwerkveiligheid

Dit zijn mogelijkheden die Zentyal biedt, en de meeste NAS-systemen niet. Daarnaast is ook de schaalbaarheid van dergelijke systemen beperkt. Bovendien heb ik gisteren een flink bedrag uitgegeven aan mijn huidige server en wil ik mijn kennis van Linux-systemen en netwerkomgevingen vergroten. Het liefste zou ik Windows vandaag nog de deur uit doen, maar gezien de opstartproblemen die ik ervaar lijkt me dit niet handig! ;)

Ik hoop dat ik uit uw antwoord niet hoef op te maken dat wat ik wil niet mogelijk is? Zentyal leek me bij uitstek geschikt om een dergelijke infrastructuur aan te leggen. Ik wil slechts mijn internetverbinding doorvoeren over de server naar het netwerk.

Groetjes,
Geoffrey Bergman

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Netwerkproblemen
« Reply #3 on: August 20, 2011, 01:58:01 pm »
@ian niet mee eens,  zentyal als gateway kan best nuttig zijn... 

 @ TS...

er is nogal wat info wat je vergeet te vermelden...

ten eerste  in network - heb je daar je etho poorten correct geconfigureerd...

is  eth0  ingesteld als  vast ip ...    bijv als   192.168.10.1 of   192.168.10.254   
is  eth1 ingesteld als  dynamisch ip ... en krijgt deze ook een ip van je isp  (bijv   92.18.137.20 

let op:  je  isp ip mag NOOIT in het zelfde netwerk zitten als je  private ip range  (tenzei je extreem goed weeet waar je mee bezig bent)... 

dus als jij van ziggo   192.168.0.xx  krijgt   moet je voor je eigen netwerk een andere range kiezen bijv   192.168.1.1   of  x.y.10.1 

heb je je routertje in  accesspoint modus gezet  (zodat deze als  switch gaat opereren, in plaats van als router)...

het helpt om een plaatje te posten van je netwerk setup  met alle  ingestelde netwerk settings
ehtX (ip en subnet)  ------  ethY (ip subnet)    etc.
 
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

Escorpiom

  • Moderator
  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 897
  • Karma: +25/-1
    • View Profile
Re: Netwerkproblemen
« Reply #4 on: August 20, 2011, 09:30:56 pm »
Inderdaad, wat Ichat schrijft is correct.
Wellicht is het mogelijk dat je ook even je huidige IP gegevens hier opgeeft dat maakt het wat makkelijker voor ons.
Bijvoorbeeld IP van de Ubee, Zentyal IP's, en het IP van de Windows 7 laptop.

Verder is het handig om te weten hoe de Ubee is ingesteld, dit is een router/modem en kan of als bridge of als router werken.
Het is goed mogelijk dat je beide IP's hetzelfde bereik hebt ingesteld zoals Ichat aangeeft.

Cheers.
Marcus' Rule:
Blanks & capitals = avoid it and you'll avoid problems...