Author Topic: Documentatie in het Nederlands  (Read 5253 times)

robb

  • Guest
Documentatie in het Nederlands
« on: August 16, 2011, 08:55:35 pm »
Naar aanleiding van een soortgelijke discussie in het Franstalige Forum zou ik ook een begin willen maken met het vertalen van documentatie.

We kunnen in eerste instantie beginnen met de Community HowTo's
Ik weet alleen niet wat de status is van deze documentatie en in hoeverre deze verouderd en compleet is.

Wat we in het oog moeten houden:
- aanpassingen ten opzichte van de originele docs (vanwege ontwikkelingen in Zentyal)
- aanvullingen van incomplete documenten.

Het is belangrijk dat deze veranderingen gedocumenteerd worden en dat deze in de Engelse versie ook doorgevoerd worden zodat de informatie voor de gehele community beschikbaar is.

Wie wil er nog meer meewerken aan de vertalingen?
Hoe verdelen we de vertalingen? Het heeft weinig zin om dubbel werk te doen.

Misschien dat Ebox Technology extra projecten kan toevoegen aan http://translate.zentyal.org/

Ik hoor graag jullie commentaar.

Jan Jacobs

  • Zen Warrior
  • ***
  • Posts: 132
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
    • My blog (dutch)
Re: Documentatie in het Nederlands
« Reply #1 on: August 16, 2011, 09:33:54 pm »
ik denk dat het het handigst is om het per topic aan te pakken?
tenslotte hebben we niks aan een nederlandse vertaling over het onderhouden van Zentyal als we nog geen vertaling hebben over het installeren van Zentyal..
en DAN zou je dat weer onder kunnen verdelen in de artikelen die dan elk door 1 persoon vertaald kunnen worden?

in elk geval, im all for it..
For i dipt into the future far as human eye could see,
saw a vision of the world and all the wonders there would be

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Documentatie in het Nederlands
« Reply #2 on: August 19, 2011, 05:09:40 pm »
ik heb een an ander in het engelstalige deel opgeworpen om te kijken of men bereid is om
hele websites (sub websites) beschikbaar te maken,  voor dit soort projecten... immers als je iets als dit goed moet doen moet je het ook goed doen...

endus:  een nederlandstalig forum, een chat of een im ding....    en uiteindelijk een eigen goed onderhouden wiki..

op dit moment lijkt het er echter op dat men eerst flinke resultaten wil zin er men er EHCT in durft te investeren.  - dat maakt het opbouwen van een active nederlandstalige community behoorlijk lastig maar niet onmogelijk...   

en toch lijkt het me belangrijk om een eigen zelfstandige community op te bouwen,   zo kun je irect inspelen op de behoeften en situaties in je eigen regio...  als wij dat opzetten,  en goed op gang brengen zal wordt dat wellicht vanzelf opgepakt en in het geheel opgenomen...

een volledig nl-talig forum, met eigen wiki  waar geen franstalige of bulganeese  zut tussen staat..   want laten we het vooral goed en solide aanpakken.  dat bied ook gelijk mogelijkheden voor onze professionals om zich eventueel te profileren...
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

robb

  • Guest
Re: Documentatie in het Nederlands
« Reply #3 on: August 19, 2011, 07:34:06 pm »
Je hebt gelijk dat het noodzakelijk is om een volledig nl support kanaal te hebben om Zentyal binnen het Nederlands sprekende gebied te kunnen laten groeien en onder de aandacht te brengen van MKB/KMO/Scholen etc.

Dat zou kunnen door gebruik te maken van het zentyal.nl domein (als deze ter beschikking kan worden gesteld) hoewel ik denk dat een constructie als bij ubuntu of mozilla (ubuntu-nl.org en mozilla-nl.org) of als gebruikersgroep (http://www.nllgg.nl , http://www.joomlacommunity.eu/ of http://vmug.nl/cms/index.php)

Daarnaast zou er nagedacht moeten worden hoe er 'geadverteerd' wordt. Bijvoorbeeld door een blik social media open te trekken (twitter, linked-in, facebook etc...)

Het grootste probleem op dit moment is misschien dat er wel de wil om momentum te creëren, maar dat de groep en vooral ook het begrip "Zentyal" nog zeer klein is.

Wellicht ook iets om aandacht aan te besteden bij de eerste meeting? (uurtje brainstormen bijvoorbeeld)

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Documentatie in het Nederlands
« Reply #4 on: August 19, 2011, 08:24:58 pm »
ik heb net even  in de tnet meuktracker gekeken, en mijn oog viel eigenlijk direct op  tikiwiki ... een soort alles in een wiki forum  blogs etc...  het is wat meer content gebaseerd dan bijv joomla (website gebaseerd)...   

 

immers als je zo'n brainstorm rondje hebt,  moet je eigenlijk wel al wat  voorwerk gedaan hebben,  niet iedereen heeft kennis van wat voor website dan ook... edus... zou je met wat voorbeelden moeten komen waar mensen uit kunnen kiezen, en waar mensen commentaar op kunnen geven..

op de vraag welke nieuwe features wil je op zo'n site, krijg je hele andere antwoorden, dan op de vraag,  welke features zou je aan deze site willen toevoegen / verbeteren... 

All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Documentatie in het Nederlands
« Reply #5 on: August 20, 2011, 10:53:59 am »
Hallo,

Waarom Joomla of een ander Content Management System gebruike als software voor het op te richten forum?
Deze softwares zijn hiervoor niet geschikt, ze zijn bedoelt om websites te ontwikkelen ( Joomla, Drupal Moodle enz. zijn hiervan voorbeelden).

De software waarme het Zentyal forum zelf is opgebouwd is een open source toepassing vrij te dowloaden te gebruiken en te installeren op een webserver.
Ik heb niet direct de coördinaten bij de hand waar je de toepassing kan downloaden maar het moet wel te vinden zijn op het web.

Zelf hebben we ooit die sotware gebruikt in het PCVOWD te Lokeren waar Linux cursussen worden gegeven.

Groetjes,
Ian

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Documentatie in het Nederlands
« Reply #6 on: August 20, 2011, 01:44:06 pm »
beste, 

allereerst - zentyal forum is gebaseerd op  gratis closed source software ... en dat is dus geen  OpenSource  - en dat vind ik dan ook direct HET grote probleem vn SMF  - er was ooit een tijd dat het wel ter sprake was om van smf een bsd licentie te maken  maar daar is de maker  ter eigen glorie vanaf gestapt...   het mag dan een redelijk goed stukje forum software zijn,   maar er zijn meerdere stukjes forum software die beter zijn  en waar je zelf  WEL aan de sourcecode mag zitten... 

de reden om echter voor een cms te kiezen heeft meer te maken, met dat een community meer nodig heeft an enkel  een forum...  zo wil je ook een wiki om documentatie te beheren,    en eventueel agenda's om  evenementen te posten    en zijn er tal van andere zaken die op zo'n site behandeld zouden moeten kunnen worden. 

nu heb ik echter nog eens goed gekeken naar joomla -   en diens mogelijkheden om te intergeren met andere pakketten zoals een wiki... deze extentions  zijn echter behoorlijk ondermaats  wat joomla dus minder geschikt maakt als  'software community' platform...   

ik denk (en hoop) dat tikiwiki  (niet te verwarren met tinky winky) beter uit de verf komt... 
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

robb

  • Guest
Re: Documentatie in het Nederlands
« Reply #7 on: August 21, 2011, 09:56:14 am »
Aan een kant kan ik het eigen beheer goed begrijpen. Het geeft meer mogelijkheden en er kan sneller ingespeeld worden op nieuwe behoeftes. Ook kan er meer functionaliteit gecreëerd worden als een omgeving volledig in eigen beheer is.

Voor het eenvoudig terugvinden is het denk ik meer gewenst om documenten op de zentyal.org site te hebben. Dat kan natuurlijk altijd als we er voor zorgen dat we versienummers duidelijk houden en de laatste versie van een document in de 'eigen' omgeving ook op de zentyal.org omgeving plaatsen.

Ik ben in ieder geval voor een snelle start zodat er flink wat voortgang geboekt kan worden. Zeker de al bestaande HowTo's kunnen denk ik snel van het Engels naar het Nederlands vertaald worden. Daarna kan er gesleuteld worden aan een aantal HowTo's omdat ik denk dat sommige niet duidelijk genoeg zijn en/of niet compleet.

Wie zet een omgeving op? Of gaan we GoogleDocs gebruiken?
Ik kan ook beschikken over de server op FabLabzuidlimburg. Als bijvoorbeeld TikiWiki eenvoudig bij Zentyal geinstalleerd kan worden, dan hebben we een goede server en 50Mb/5Mb internetverbinding voor de omgeving.

Jan Jacobs

  • Zen Warrior
  • ***
  • Posts: 132
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
    • My blog (dutch)
Re: Documentatie in het Nederlands
« Reply #8 on: August 21, 2011, 12:56:09 pm »
waarom niet gewoon zentyal-nl registreren, en daar joomla/drupal/whatever op knallen?
dit zijn, zoals gezegt, frameworks, hierop kun je dus een forum planten, een wiki, eigenlijk alles wta je nodig hebt inc. live support en chats..
zo bereik je een SSO model waarbij je geen honderd-en-een verschillende gebruikersnamen hebt.
EN je kan makkelijker alles bij elkaar houden?
For i dipt into the future far as human eye could see,
saw a vision of the world and all the wonders there would be

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Documentatie in het Nederlands
« Reply #9 on: August 21, 2011, 02:32:16 pm »
ik heb gisteren  successvol   tikiwiki  geinstalleerd op een shared webhosting accountje van 2 tientjes...

hoewel ik er geen ervaring mee hebt  (wat betreft beheer)...  ziet het er wel goed uit,    het lijkt me oo een goede kandidaat  voor een multi-site (meerdere sites met 1 installatie)... setup...

de vindbaarheid  zou je kunnen oplossen door    het pakket op een  eigen  servertje of webhosting pakketje te laten draaien en zentyal  te vragen   zentyal.nl  aan het accountje te koppelen...
 
of je zou een eigen    zentyalusergroup.nl   (oid) kunnen  registreren...  de vindbaarheid    heeft meer te maken met eventuele verwijzingen  op beide sites...  van ons vandaan naar zentyal.org  de trac sites  - en andere relevante info...  en vanuit zentyal    kunnen ze prima een  een aantal links  posten naar community-sites.  en daar is  GEEN effort voor nodig ...   
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

robb

  • Guest
Re: Documentatie in het Nederlands
« Reply #10 on: August 21, 2011, 03:36:05 pm »
Ik zal eens rondkijken op TikiWiki....
En ook TikiWiki installeren op een (virtuele)Zentyal server.

robb

  • Guest
Re: Documentatie in het Nederlands
« Reply #11 on: August 22, 2011, 12:42:15 pm »
Ondertussen heb ik een Nederlands deel aangemaakt op de TRAC van zentyal.org

http://trac.zentyal.org/wiki/Documentation/Community/Dutch

Als je een forum account hebt, kan je met dezelfde gegevens inloggen voor de community wiki en pagina's aanmaken en aanpassen.

Ik stel voor om eerst de bestaande Engelstalige HowTo's te vertalen naar het Nederlands. Let vooral op of de informatie nog correct is, en of deze compleet is. Ik heb zelf zoiets dat een aantal artikelen voor verbetering vatbaar zijn en vooral wat duidelijker en uitgebreider mogen.
Als een pagina nog niet bestaat, ga dan naar de url waar de pagina moet komen en klik op de create page knop. Daarna kan je de pagina gaan vullen.

Is het misschien een idee om als je met een artikel bezig bent, dit hier aan te geven zodat we geen dubbel werk doen? Post dan even hier dat je met een artikel bezig bent.



« Last Edit: August 22, 2011, 01:00:56 pm by robb »

Jan Jacobs

  • Zen Warrior
  • ***
  • Posts: 132
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
    • My blog (dutch)
Re: Documentatie in het Nederlands
« Reply #12 on: August 24, 2011, 03:38:13 pm »
is er geen pagina waar we op kunnen zetten wie welk "project/topic" vertaald? zodat je niet allemaal dezelfde pagina aant vertalen bent? maar gewoon per project?
For i dipt into the future far as human eye could see,
saw a vision of the world and all the wonders there would be

robb

  • Guest
Re: Documentatie in het Nederlands
« Reply #13 on: August 24, 2011, 06:24:32 pm »
Goed plan.
Ik heb in het .nl deel van de Documentatie een pagina aangemaakt om artikelen te kunnen reserveren/aangeven dat je aan een artikel of dokument werkt/gaat werken.

http://trac.zentyal.org/wiki/Documentation/Community/Dutch/TranslationActivity

Om een artikel/document te reserveren log je in met je forumaccount op de documentatiepagina's van TRAC. Daarna kan je in de .nl sectie van de community documentatie pagina's aanmaken en veranderen.

Als de pagina die je wilt vertalen nog niet bestaat, maak die dan aan. Voeg de link naar de pagina van het artikel/Document toe en zet je naam erachter.

Als je klaar bent met een artikel, zet dan achter je naam dat de pagina voltooid is. Probeer een beetje een zelfde format aan te houden als eerdere reserveringen, zodat het allemaal een beetje overzichtelijk blijft.

Misschien moeten we nog iets inbouwen dat een vertaling door een ander nog een keer wordt nagekeken?

(mochten er andere ideeën zijn om dit op te lossen, dan is dat uiteraard bespreekbaar, ik ben ook maar een 'gewone' forum bezoeker en Zentyal gebruiker)
« Last Edit: August 24, 2011, 06:34:38 pm by robb »