Author Topic: Wiki voor Zentyal  (Read 5857 times)

robb

  • Guest
Wiki voor Zentyal
« on: June 12, 2011, 02:39:50 pm »
Er komt binnenkort een community wiki voor Zentyal. Mij lijkt het erg belangrijk dat er goede community based informatie en howto's beschikbaar zijn voor een opensource project als Zentyal.

Ik wil daar zelf actief aan gaan meewerken en het lijkt me vooral leuk en leerzaam om dit gezamenlijk met de Nederlandstalige mensen van de community te doen.

Er zijn een aantal zaken die ik tegenkom die gewoon niet duidelijk (met voorbeelden) in de documentatie terugkomen.

- Backup en restore.
- LDAP integratie. Verandering in netwerkstructuur en daar LDAP op aanpassen (bijvoorbeeld als je een standalone LDAP server hebt en je krijgt er een server bij...)
- Clients voor LDAP
- Virtualisatie (alleen virtualbox wordt summier aangehaald in documentatie, en naar mijn mening is virtualbox niet de virtuele omgeving die je in productie wil nemen)

Graag hoor ik ideeën en suggesties om op te pakken en (bij voorkeur gezamenlijk) vormgegeven in documentatie en howto's. Overigens zal de Wiki volledig Engelstalig zijn, wat denk ik logisch is omdat alle andere gebruikers van Zentyal er ook wat aan moeten hebben.

groet,
Rob
« Last Edit: June 12, 2011, 02:41:26 pm by robb »

mmullenders

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 34
  • Karma: +3/-0
    • View Profile
Re: Wiki voor Zentyal
« Reply #1 on: June 14, 2011, 01:20:26 pm »
Hoi Robb,

Ben je al bezig met een how-to installatie voor proxmox/zentyal? Lijkt me een zeer geschikt virtualisatie platform, gezien de al aanwezige clustering feature.

Groet,

Maurice



robb

  • Guest
Re: Wiki voor Zentyal
« Reply #2 on: June 14, 2011, 04:19:22 pm »
Ik heb zelf een ESXi4.1 server ter beschikking en wil me daar voorlopg op concentreren. ProxMox ken ik niet, dus ik laat dat even voor wat het is. Als je kans ziet om daarz elf het een en ander van op papier te zetten... :)

Ook staat voor mij 30 juni ZECA (zentyal examen) voor de deur, dus ik ben voorlopig DRUK met alle mogelijkheden en opties van Zentyal in de vingers te krijgen.

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Wiki voor Zentyal
« Reply #3 on: July 07, 2011, 09:32:35 pm »
beste robb, ik ben het niet met je eens,  virtualbox is een prima platform met een goede hyperviser het heeft misschien niet de alure van  vmware esx-infra maar dat is dan ook de enige welke met kop en schouders boven vbox uit steekt,  - maar in tegenstelling tot wat veel mensen roepen  over vbox is het een goed en betrouwbaar platform,  het enige nadeel dat het had onder sun en inotech  was dat het een dual-license model had waar je in feite weinig met de OSE versie kon.  en nog steeds lijkt het erop dat weinig ontwikkelaars zin hebben er veel mee te doen.  een vnc- implementatie is gedaan door een hobby prutser  waar dat natuurlijk beter gedaan zou kunnen worden door een bedrijf als  cononical. 

dat men de voorkeur geeft aan xen en  KVM  ontgaat mij,  want shared kernel resources ontneemt je de totale vrijheid om platfrom onafhankelijk te virtualiseren.   windows onder  proxmox kun je gewoon vergeten, en hoe je het ook went of keert, er zijn altijd wel situaties waarbij het wenselijk is om de ene laatste  bedrijfs-kritische app nog niet uit te faseren - bij een migratie naar een heel ander platform, en blijf je DUS  met 1 al dan niet virtuele app-server over. 

oracle zou er dan ook goed aan doen om zelf meer opensource plugg-ins te bouwen voor hun  vbox4+ platfrom  waaronder een vnc-headless module, en een  geintergreerde webbased management console .. evenals  bijv  bindingen met radius of  ldap voor de toegang tot  virtuele machines...   dit om in eerste instantie het open source platform te vergroten en later meer betalende klanten bij te voegen,   los nog van het feit dat nu de hele vbox hypervisor geen dual-licence meer heeft.  men dus ook kan rekenen op  - grotere userbase = meer community patches... 

het is dat laatste stukje dat vbox mist,  niets meer en zeker niets minder..
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

robb

  • Guest
Re: Wiki voor Zentyal
« Reply #4 on: July 08, 2011, 12:05:28 pm »
Hoi ichat,

Mijn grootste probleem met vbox is dat het, net als vmware server / workstation bovenop een OS geinstalleerd moet worden. Als ik in een bedrijfsomgeving virtualisatie zou gebruiken dan zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan een baremetal virtualisatie methode. Dan zijn er denk ik 2 opties: vmware en xen.

Het is dus niet zo dat het niet zou kunnen, maar het zou niet mijn voorkeur hebben.

Vbox, vmware server/workstation zijn leuk voor simulaties en testomgevingen, maar naar mijn mening niet geschikt om productieservers op te draaien.

bartgrefte

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 16
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Wiki voor Zentyal
« Reply #5 on: July 08, 2011, 01:30:49 pm »
Graag hoor ik ideeën en suggesties om op te pakken en (bij voorkeur gezamenlijk) vormgegeven in documentatie en howto's. Overigens zal de Wiki volledig Engelstalig zijn, wat denk ik logisch is omdat alle andere gebruikers van Zentyal er ook wat aan moeten hebben.
Ik ben zelf op zoek naar een howto over het installeren van Zentyal op, en draaien vanaf, een op flash gebaseerde opslag mediums. En dan met name compact flash. Voor alternatieven zoals pfSense (die ik op het moment gebruik) is er een embedded versie die speciaal voor gebruik met geheugenkaarten/USB-sticks is ontwikkeld, deze schrijft dan ook nagenoeg niet naar de geheugenkaart om slijtage door te veel schrijfacties te voorkomen. Zentyal heeft voor zover ik weet niet een dergelijke versie waardoor deze met de hand aangepast moet worden om onnodig veel schrijfacties tegen te gaan.

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Wiki voor Zentyal
« Reply #6 on: July 08, 2011, 01:36:58 pm »
hoewel ik snap waar je heen wilt  kan ik dan toch nog een stap verder gaan, en zeggen dat vbox ook prima als 'bare metal'  plafform kan draaien,   (of ten minste iets wat daar niet veel van afwijkt...

dat wil zeggen, ook  vmware esx is niet meer dan een zeer compacte kernel met een paar exta userland tools ...   ook vbox kan prima draaien op een mini linux omgeving  veel meer dan   de kernel,  en wat basis services heb je niet nodig,   ten top zou je eventueel een firewall of  een  microhttpd kunnen toevoegen oor het draaien van een  web-based management tool...  maar zelfs DAT  kan via  sshd en  vbox-manage   nog worden ondervangen.  ga je een stap verder   en rust je je node uit met een eigen  webbased console,   dan kun je gemakkelijk via ldap  toegang tot vm's regelen.... 

vbox heeft dan ook niet dermate veel dependancies  dat het  per see onder een volledige ubuntu server moet draaien...    vbox is voor mij denk ik een ideale middenweg tussen -  ESXi (groot, duur, ingewikkeld),   en  chroots (simpel, inefficient, beperkt).   

en xen?  - xen vraagt nog steeds een hoop van de kernel   waardoor je in feite  de zelfde problemen hebt als in een proxmox of  chroot omgeving.  even afgezien van het feit dat xen op mangebaarheid, en stabiliteit natuurlijk WEL van een andere klasse is...

@bart...
zentyal leent zich wat dat betreft net zo goed (of slecht) voor jouw situatie als elke andere ubuntu variant.  google   ubuntu + ssd   gaat je al een heel aantal  zaken voor het licht brengen.  waaronder.
installeer  de partieties   /var /temp  en SWAP  op een reguliere hdd.     bovendien zijn er wat  tune-ups mogelijk in het gekozen filesystem zoals    bijv het verhogen van je write-cash (niet bij alle bestandssystemen mogelijk)....    dit zijn eigenlijk de enige (nodige)  verbeteringen   ...   een andere tip is, verlaag ook je read cash (die heb je bij ssd's namelijk niet nodig, en het scheelt je behoorlijk in het ram-gebruik....
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

bartgrefte

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 16
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Wiki voor Zentyal
« Reply #7 on: July 08, 2011, 01:45:37 pm »
@bart...
zentyal leent zich wat dat betreft net zo goed (of slecht) voor jouw situatie als elke andere ubuntu variant.  google   ubuntu + ssd   gaat je al een heel aantal  zaken voor het licht brengen.  waaronder.
installeer  de partieties   /var /temp  en SWAP  op een reguliere hdd.     bovendien zijn er wat  tune-ups mogelijk in het gekozen filesystem zoals    bijv het verhogen van je write-cash (niet bij alle bestandssystemen mogelijk)....    dit zijn eigenlijk de enige (nodige)  verbeteringen   ...   een andere tip is, verlaag ook je read cash (die heb je bij ssd's namelijk niet nodig, en het scheelt je behoorlijk in het ram-gebruik....
Daar had ik al naar gezocht, maar iets specifieks voor Zentyal heb ik niet kunnen vinden. Over Ubuntu is heel wat te vinden, maar wat ik nu precies moet doen kan ik er niet uithalen (te veel info, kan er niet uithalen wat ik nu juist wel of niet moet doen en wat wel/niet van toepassing is bij Zentyal). /var/temp en swap op een reguliere HDD gaat niet omdat die niet aanwezig is en er ook niet gaat komen, CF-kaart is de enigste opslag. RAM is 1GB, lijkt mij meer dan genoeg, die valt overigens niet te verhogen.
« Last Edit: July 08, 2011, 01:48:24 pm by bartgrefte »

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Wiki voor Zentyal
« Reply #8 on: July 08, 2011, 01:56:37 pm »
ik weet niet wat voor server je hebt, maar ik ben bang dat het een pico computer is - of een mITX systeem met een zooi embedded hardware,  ik dat geval vraag ik me ook behoorlijk af wat het NUT is van zentyal als je geen storage  aan je server toevoegt..    het NIET installeren van zwap (onder ubuntu) is normaal niet zo'n crime,  maar met slechts 1 gb   ram wordt het dat uiteindelijk  TOCH wel.   

als 2e komen we dan bij je temp  folder  deze zou je  op een ramdisk hebben kunnen plaatsen als je genoeg ram zou hebben gehad - maar zoals gezegt 1gb gaat daar NOOIT genoeg voor zijn.

dus conclusie,  zentyal is NIET geschikt voor jouw huidige hardware. profiel...   als 1gb jouw meer dan genoeg lijkt dan denk ik dat je toch een compleet verkeerd beeld hebt van zentyal. 

als je alle bovenstaande tricks namelijk naar  tmpfs wilt verplaatsen,   heb je al een ram disk nodig van enkele honderden megabytes... ter referentie,  mijn zentyal bak  heeft   1,5gb  ram (ddr1 500mhz) een een dualcore amd64 3.1ghz cpu (overgeclockte opteron 170)...    en deze swapt al bijna 1gb  op z'n raid5 controller.   dit op het moment dat dat er wat SMB of webdav verkeer van en naar de sever gaat...  (dit over een gbit netwerk)..   op het moment dat zarafa in gebruik is, merk ik dat ook behoorlijk in het ram/swap verbruik,   en op deze server werken MAAR enkele users
   
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

bartgrefte

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 16
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Wiki voor Zentyal
« Reply #9 on: July 11, 2011, 05:51:41 pm »
mITX: http://www.msi.com/product/ipc/IM-945GSE-A.html + 1GB RAM en een CF-kaartje voor opslag.

Daar draait nu pfSense op maar daar pfSense/FreeBSD geen ondersteuning bied voor de wireless N standaard en de (FreeBSD-)driver die ik nodig heb bij G al onbruikbaar is (de "stuck beacon"-bug die er al jaren in zit) ben ik op zoek naar een op Linux gebaseerd alternatief. Tijdens het zoeken kwam Zentyal naar voren....
Hmm, 1GB te weinig? Ik zou er nog 2GB van kunnen maken al beweert de productpagina dat maximaal 1GB is ondersteund. Hier staat dat 2GB is ondersteund :-\ http://www.msi.com/service/download/manual-9892.html (Later maar eens proberen.)

Verandert 2GB het verhaal? Of is dat ook nog te weinig.

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Wiki voor Zentyal
« Reply #10 on: July 14, 2011, 06:30:18 pm »
2gb - dat ligt dan denk ik heel erg aan welke services je wilt gaan gebruiken,
maar mijn tip zijn dan toch zijn, - om er nog steeds te kiezen voor een schijf,   

als ik naar dat mobo kijk is het prima geschikt om 2 sata schijven  aan te sluiten voor je data
al dan niet bijv  sata notebook schijven - (deze zijn compacter en passen in bijna elke mitx behuizing)
voor de data van je shares en users ?? - wil je zowiso geen  CF kaartje  ...    met 2gb ram zou je in ieder geval weg komen om zonder swap te gaan werken... dus als je 1 of 2 notebook schijven voor je data  zodanig inricht dat je  ook nog +/-  1gb   voor   /var   en dat soort   te reserveren -  DAN gaat zo'n systeem echt VEEL beter werken...

welke  mountpoints je dan exact moet bouwen laat ik even aan de ECHTE diehards   

maar een basis setup   van    CFkaart   /(root)     
sata raid1 (bijv  2x 120gb)   
-   10gb voor /var en eventueel anderen 
-   de rest voor   /home  (= de plek waar je shared data en user profielen komen)

All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

bartgrefte

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 16
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Wiki voor Zentyal
« Reply #11 on: July 16, 2011, 07:42:50 pm »
Zentyal hoeft niet zo heel veel te doen: NAT, firewall, HE IPv6 tunnel, hostapd, DynDNS client en LCDProc.
Daar hostapd en LCDProc (voor zover ik weet) niet in Zentyal aanwezig zijn zal ik die met de terminal moeten installeren en beheren vermoed ik. Dat is niet zo'n heel groot probleem, kom ik wel uit :)
« Last Edit: July 16, 2011, 07:52:17 pm by bartgrefte »

Jan Jacobs

  • Zen Warrior
  • ***
  • Posts: 132
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
    • My blog (dutch)
Re: Wiki voor Zentyal
« Reply #12 on: August 15, 2011, 05:51:35 pm »
een (paar) goede howto over de mail/zarafa mogenlijkheden is wellicht wel een plus.
de laatste keer dat ik met Zentyal gestoeid heb (half jaartje terug) was dat toch nog wel een issue
For i dipt into the future far as human eye could see,
saw a vision of the world and all the wonders there would be

robb

  • Guest
Re: Wiki voor Zentyal
« Reply #13 on: August 22, 2011, 06:21:29 pm »
Ik ben vandaag begonnen met de Nederlandstalige wiki onder de community documentation op zentyal.org:
http://trac.zentyal.org/wiki/Documentation/Community/Dutch

In eerste instantie lijkt het me het meest effectief om de HowTo's te vertalen en waar nodig aan te passen/uitbreiden/verduidelijken.

Ook is het nog nodig om Zentyal zelf nog te vertalen. Dit kan via: http://translate.zentyal.org/nl/

Jan Jacobs

  • Zen Warrior
  • ***
  • Posts: 132
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
    • My blog (dutch)
Re: Wiki voor Zentyal
« Reply #14 on: August 24, 2011, 03:36:33 pm »
ik zal dit weekend eens een kijkje kijken in het vertaal sectie, en eens een uurtje of 2 er tegen aan gooien om te helpen vertalen :)
For i dipt into the future far as human eye could see,
saw a vision of the world and all the wonders there would be