hoewel ik snap waar je heen wilt kan ik dan toch nog een stap verder gaan, en zeggen dat vbox ook prima als 'bare metal' plafform kan draaien, (of ten minste iets wat daar niet veel van afwijkt...
dat wil zeggen, ook vmware esx is niet meer dan een zeer compacte kernel met een paar exta userland tools ... ook vbox kan prima draaien op een mini linux omgeving veel meer dan de kernel, en wat basis services heb je niet nodig, ten top zou je eventueel een firewall of een microhttpd kunnen toevoegen oor het draaien van een web-based management tool... maar zelfs DAT kan via sshd en vbox-manage nog worden ondervangen. ga je een stap verder en rust je je node uit met een eigen webbased console, dan kun je gemakkelijk via ldap toegang tot vm's regelen....
vbox heeft dan ook niet dermate veel dependancies dat het per see onder een volledige ubuntu server moet draaien... vbox is voor mij denk ik een ideale middenweg tussen - ESXi (groot, duur, ingewikkeld), en chroots (simpel, inefficient, beperkt).
en xen? - xen vraagt nog steeds een hoop van de kernel waardoor je in feite de zelfde problemen hebt als in een proxmox of chroot omgeving. even afgezien van het feit dat xen op mangebaarheid, en stabiliteit natuurlijk WEL van een andere klasse is...
@bart...
zentyal leent zich wat dat betreft net zo goed (of slecht) voor jouw situatie als elke andere ubuntu variant. google ubuntu + ssd gaat je al een heel aantal zaken voor het licht brengen. waaronder.
installeer de partieties /var /temp en SWAP op een reguliere hdd. bovendien zijn er wat tune-ups mogelijk in het gekozen filesystem zoals bijv het verhogen van je write-cash (niet bij alle bestandssystemen mogelijk).... dit zijn eigenlijk de enige (nodige) verbeteringen ... een andere tip is, verlaag ook je read cash (die heb je bij ssd's namelijk niet nodig, en het scheelt je behoorlijk in het ram-gebruik....