Author Topic: Voorstel rondje  (Read 6922 times)

robb

  • Guest
Re: Voorstel rondje
« Reply #15 on: August 10, 2011, 06:18:20 pm »
Het Zentyal examen doe je online. Gewoon thuis op je eigen pc/server. Minumum vereisten aan pc: 2 Ghz Dualcore, 3GB geheugen, +/- 25GB vrije schijfruimte. Ikzelf heb een iets steviger pc: AMD triplecore op 2.4Ghz, 8GB geheugen en nog ruim 300GB vrije ruimte. Dus ik hoefde niet te 'bezuinigen' op geheugenruimte van mijn VM's (scheelt toch als die wat soepeler werken dan met minimum geheugen).

Je hebt overigens 3 uur de tijd en je kan/mag van te voren al de basisomgeving optuigen (AANRADER!!)

Daarin moet je een virtuele omgeving creëren in Virtualbox. De opdracht die je tijdens het examen uit moet voeren is een server inrichten voor een (denkbeeldig) bedrijf. Een aantal services moeten geconfigureerd worden. Denk aan http server, DHCP, DNS, VPN (voor thuiswerk), enz.....
De config backup mail je vervolgens aan de examinator en +/- een week later krijg je de uitslag.
« Last Edit: August 10, 2011, 06:21:56 pm by robb »

Jan Jacobs

  • Zen Warrior
  • ***
  • Posts: 132
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
    • My blog (dutch)
Re: Voorstel rondje
« Reply #16 on: August 10, 2011, 06:47:57 pm »
cool! zeker de moeite waard dus!
krijg je dan ook een papiertje thuis voor aan de muur, en ga je nu ook een leuke "badge" maken voor op je website? ;)

wat ik me ook afvraag, is het ook echt een boek van papier? of is het gewoon een pdf/e-book?
« Last Edit: August 10, 2011, 07:03:12 pm by Jan Jacobs »
For i dipt into the future far as human eye could see,
saw a vision of the world and all the wonders there would be

robb

  • Guest
Re: Voorstel rondje
« Reply #17 on: August 10, 2011, 11:13:05 pm »
Er moet nog een officiele website komen waar alle ZeCA gecertificeerden op kunnen inloggen. Daar is (net als bij MS) dan mogelijk om behaalde examens te laten zien aan bijvoorbeeld klanten. Echter hebben ze bij Ebox technologies deze website nog niet ingericht.

Het boek is een 'papieren' boek. Ik had zelf gehoopt dat er wat meer diepgang in zou zitten, maar al met al goed bruikbaar. Zowel voor examen voorbereiding als daadwerkelijk informatie bij het inrichten van een server.
Maar ik merk dat we nogal offtopic raken. Misschien een idee om een ZeCA topic te openen? :)

pete83

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 31
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Voorstel rondje
« Reply #18 on: August 12, 2011, 09:13:47 am »
Ik zal me ook even voor stellen,

Ik ben Peter en gebruik met veel plezier Zentyal.

Beroep:

Systeembeheerder Linux bij een bedrijf dat een SaaS applicatie ontwikkeld en host voor Desktoppublishing doeleinden.

Gebruik Zentyal:

VPN, DNS, DHCP, Filesharing, LDAP.
Ik moest een vervanging zoeken voor onze windoo$ 2003 server die werd gebruikt als LDAP, DNS en Filesharing server. Op mijn zoektocht kwam ik Zentyal tegen en heb met gemak en succes hier snel een prima vervanging voor gevonden.   

Interesses:

Linux/UNIX, muziek, films, voetbal, wielrennen, bier en vrouwen.

Running: Zentyal 2.0.23

Stenneman

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 3
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Voorstel rondje
« Reply #19 on: August 16, 2011, 05:03:33 pm »
Hoi, ik zal me even voortstellen.

Naam: Gerard Stenveld
Leeftijd: 45
Woonplaats: Veenendaal
Beroep: Coördinator ICT bij het Nationaal Platform Zwembaden|NRZ te Driebergen.

We werken hier al jaren met open source gemixt met Micro$oft spul.
Ik heb ooit (1985) AMBI I-1, HE-1 en HE-2 gedaan, voor de rest heb ik alles mezelf aangeleerd. Eerst programmeren in BASIC, vervolgens Visual Basic daarna Delphi (Pascal) en nu begin ik php een beetje te doorgronden. Ik hou de diverse servers in de gaten en heb net een Zentyal server opgezet voor 25 gebruikers met alles er op en er aan. Het werkt allemaal fantastisch. Ik heb natuurlijk wel wat tweaks moeten toepassen om het naar wens werkend te krijgen, maar ik vind Zentyal erg prettig.

Verder zijn mijn interesses electronica (vooral high-end audio DIY), oldtimer auto's en occultisme.

Jan Jacobs

  • Zen Warrior
  • ***
  • Posts: 132
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
    • My blog (dutch)
Re: Voorstel rondje
« Reply #20 on: August 24, 2011, 03:43:58 pm »
een kleine voetnoot:
Wellicht kunnen we dingen als Micro$oft, Micro$hit en alle andere verbasteringen achterwege laten?
MS is gewoon een bedrijf dat gewoon zijn geld moet verdienen, net als Apple, en net als Zentyal ;)

Als je geen MS producten wil gebruiken moet je dit vooral niet doen, maar verbasteringen gebruiken vind ik enigsinds kinderachtig en onprofessioneel..
Bovendien word het er straks allemaal niet leesbaarder op :)
For i dipt into the future far as human eye could see,
saw a vision of the world and all the wonders there would be

hassinck

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 2
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Voorstel rondje
« Reply #21 on: November 25, 2011, 03:43:59 pm »
Dan zal ik mij ook voorstellenL:

Naam: Henrie Assinck
Leeftijd: 37 jaar
Woonplaats: Zwolle (kleine buurtschap bij Groenlo in de gemeente Oost Gelre)
Beroep: Coördinator incident management en eigenaar/ZZP van I-Quint (ICT dienstverlener)

Heb jarenlang gebruik gemaakt van ClarkConnect (versie 0.x tot 4.x geloof ik) als hosting oplossing. Prima voor mekaar. ClearOS vind ik persoonlijk wat minder. Recentelijk Zentyal tegen het lijf gelopen en dat lijkt me ook een prima product. Ik heb nu weliswaar geen toepassing, anders dan een servertje thuis (hosting verplaatst naar cloud), maar "it works like charm"...

Ik bezoek dit deel van het forum om te lezen wat er zoal leeft binnen de nederlandse groep gebruikers. Momenteel nog niet veel kennis van Zentyal, maar wel jarenlange ervaring met linux boxen die gericht waren op netwerk, hosting, e-mail en in mindere mate virtualisatie, printing, file-sharing enz. Mocht ik iemand met mijn kennis verder kunnen helpen, dan zal ik dat zeker niet laten...