Author Topic: Uitwiseling ervaringen  (Read 9567 times)

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Uitwiseling ervaringen
« on: February 09, 2014, 02:09:40 pm »
Beste,

Enkele jaren geleden was er een bijeenkomst in Maastricht  met Nederlandstalige Zentyal gebruikers, georganiseerd door Robb.

Misschien is het interessant om nog eens samen te komen met een aantal geïnteresseerden voor:
- Uitwisseling van ervaring.
- Meer in detail bespreking over de laatste Zentyal versies.
- Dieper ingaan op de details van de software, meer inzicht is interessant bij de oplossing van problemen.
- Tijdelijke workarrounds totdat bepaalde bugs zijn opgelost.

Mvg,
Ian


auerhaan

  • Zen Monk
  • **
  • Posts: 54
  • Karma: +2/-0
    • View Profile
    • Auerhaan
Re: Uitwiseling ervaringen
« Reply #1 on: March 06, 2014, 01:47:30 pm »
Klinkt interessant. Ben benieuwd of hier animo voor is.

Ik ben al jaren gebruiker van Zentyal (vanaf Ebox 1.4 volgens mij) en ben op het moment bezig om te migreren van 2.2 naar 3.3

Gr. Paul
Zentyal 2.2.11 on:
Dell Poweredge 2900
2x Quad-Core Xeon E5310 1.6Ghz
16 GB (8x 2 GB)
3x 73 GB SAS (PERC 5/i RAID5)
3x 146 GB SAS (PERC 5/i RAID5)
Broadcom dual gigabit NIC

At the moment migrating to Zentyal 3.3

nubro01

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 40
  • Karma: +0/-0
  • Started with mainframe back in the 70th's
    • View Profile
Re: Uitwiseling ervaringen
« Reply #2 on: March 08, 2014, 11:58:14 pm »
Paul,

Ik vraag mij af of jouw configuratie 24x7 op is en zo ja, meet jij wat je verbruik is? Mijn eigen server stond 24x7 200 watt te verbruiken, wat aardig opliep zo over een jaar.
Ik heb nu een Zotac ID42 met een 240 GIG ssd en een WD Mybook van 3TB en die gebruiken maar 38 watt, dat scheelt nogal wat aan stroom.
Ik had Zentyal 3.4 aan de praat, maar vanmorgen deed mijn dns raar en uiteindelijk ben ik door mijn geklooi mijn Zentyal domein kwijt en krijg ik hem niet meer in de lucht.
Op 15 maart 2014 komt Zentyal 3.4 uit, dus over een week, doe ik wel een herinstallatie.
Ik ben op zoek naar iemand in de buurt van Amsterdam zie ook met Zentyal bezig is, om eindelijk eens op niveau te kunnen brain stormen, ......

Ron

robb

  • Guest
Re: Uitwiseling ervaringen
« Reply #3 on: March 09, 2014, 11:21:03 am »
Het ligt helemaal aan je hardware. Als je een oude dual xeon P4 hebt draaien met 6 SCSI 15K schijven, dan kom je wel aan de 200-300-400W
Mijn eigen homeservertje is een HP N40L microserver. Die verbruikt met 4 schijven rond de 35W.
Ik heb er overiges Zentyal 3.2 op draaien. Voor mij zijn 3.3 en 3.4 iets _te_ bleeding edge. Overigens wil ik ook op LTS blijven dus 3.4 (heeft 13.10 als basis) is sowiso een no-go.

Escorpiom

  • Moderator
  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 897
  • Karma: +25/-1
    • View Profile
Re: Uitwiseling ervaringen
« Reply #4 on: March 09, 2014, 08:35:28 pm »
Zoals bekend is een bijeenkomst voor mij niet doen vanwege locatie.
Als reactie op de vorige berichten:
Ligt niet enkel en alleen aan de hardware. Het hang ook af van het aantal gebruikers en de modules die op Zentyal draaien.
Wellicht kun je met een mini of micro server wegkomen als het gaat om een homeserver.
In een bedrijf met tientallen of zelfs honderden gebruikers met meerdere modules op Zentyal denk ik dat je toch wat meer spierballen nodig hebt.

Desalniettemin is ook voor mij energie gebruik een steeds belangrijkere factor. Niet vanwege de portemonnee (ik betaal geen elektriciteit) maar vanwege de warmte ontwikkeling, geluid en de daarmee gepaarde slijtage van componenten.
Het liefst had ik een fanless server met een minimum aan warme ontwikkeling. Wellicht staat dat haaks op het begrip server, maar ik wil toch na verloop van tijd naar een meer efficiëntere setup.

Wat betreft de Zentyal versie, er staat bij mij nog steeds 2.2.11 op de server en heb geen plannen om dat te veranderen. De veranderingen in 3.0 en hoger nemen juist functionaliteit weg in plaats van toe te voegen. DHCP op virtuele interfaces of VoIP bijvoorbeeld. Ook is het Zentyal domein nog steeds enorm problematisch ondanks maandenlang patchen. 
Mocht 2.2.11 na verloop van tijd te antiek worden, zijn er behalve Zentyal nog alternatieven waar naar gekeken kan worden.
Helaas ben ik niet meer zo up to date waar het Zentyal 3.2 en hoger betreft, omdat mijn ervaring tot nog toe beperkt is gebleven tot 2.2.x en 3.0.x.

Cheers.
« Last Edit: March 09, 2014, 08:39:51 pm by Escorpiom »
Marcus' Rule:
Blanks & capitals = avoid it and you'll avoid problems...

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Uitwiseling ervaringen
« Reply #5 on: March 10, 2014, 09:54:45 am »
Ingaand op de vraag van Ron.

Ik woon wel een heel eind weg van Amsterdam, meer bepaald in Schoten dat ligt bij Antwerpen.

Mocht er interesse zijn, dan wil ik wel naar Amsterdam of een andere plaats toe komen.

De Zentyal server die ik beheer is een file en printserver met 50 Window clients operationeel in onze basisschool die behalve documenten ook schooltoepassingen bevat. De versie is 1.4.9

Graag wil ik overstappen naar 3.2 maar gezien de nog belangrijke problemen in deze release is het nog even wachten.
Een toch wel zeer essentieel gegeven is het feit dat de restore van de configuratie nog steeds niet werkt, en backup/restore is één van de meest belangrijke items voor een operationele omgeving.
Ook dient er aandacht te worden besteed bij upgrade naar nieuwe versies, waar behalve het terugplaatsen van data , ook de configuratie moet kunnen worden overgenomen anders moeten alle clients terug in het domain worden geplaatst toch wel een hele ingreep. Upgrade moet soepel kunnen verlopen zonder al te veel problemen.

Zo indien interesse voor uitwisseling van ervaring, ik ben altijd geïnteresseerd.
Mvg,
Ian


auerhaan

  • Zen Monk
  • **
  • Posts: 54
  • Karma: +2/-0
    • View Profile
    • Auerhaan
Re: Uitwiseling ervaringen
« Reply #6 on: March 13, 2014, 04:38:00 pm »
Ron,

Mijn configuratie is inderdaad 24x7 in de lucht, maar het betreft hier dan ook een server die bedrijfsmatig wordt gebruikt. Energie-verbruik heeft dus niet de hoogste prioriteit.

Op het moment ben ik druk bezig om mijn 2.2 systeem over te zetten naar 3.3 en de meest recente LTS release van Ubuntu.
Voor het grootste gedeelte heb ik de overgang en conversie al gedocumenteerd voor mezelf.

Wat betreft het brainstormen, ik woon in Almere en werk in Lelystad, dus dat komt al een stuk dichter in de buurt van Amsterdam.

Gr. Paul
Zentyal 2.2.11 on:
Dell Poweredge 2900
2x Quad-Core Xeon E5310 1.6Ghz
16 GB (8x 2 GB)
3x 73 GB SAS (PERC 5/i RAID5)
3x 146 GB SAS (PERC 5/i RAID5)
Broadcom dual gigabit NIC

At the moment migrating to Zentyal 3.3

robb

  • Guest
Re: Uitwiseling ervaringen
« Reply #7 on: March 13, 2014, 05:27:33 pm »
Overzetten van 2.2 naar 3.x is niet zo heel evident. Het komt in feite neer op een backup en restore.
Overigens, mijn persoonlijke mening is dat Zentyal 3.3 niet stabiel genoeg is voor productie. Om van Zentyal 3.4 maar niet te spreken. Die komt ook nog eens met Ubuntu 13.10 als basis en niet een LTS versie. Wat mij betreft een no-go als het om productie machines gaat. Maar dat is geheel persoonlijk.


nubro01

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 40
  • Karma: +0/-0
  • Started with mainframe back in the 70th's
    • View Profile
Re: Uitwiseling ervaringen
« Reply #8 on: March 18, 2014, 08:14:57 pm »
Nou, ik heb vandaag dus Zentyal 3.4 geïnstalleerd en e.a. zag er in het begin erg goed uit. Geen problemen, maar net als met de 3.4 beta feb 25 build, begonnen de problemen, nadat ik mail modules geïnstalleerd en geactiveerd had.
Ik heb thuis een Microsoft 2008 R2 domein en dat wordt initieel goed door Zentyal 3.4 overgenomen, maar ik heb de indruk dat door mijn geklooi in het verleden, ik bepaalde gebruikersnamen had die niet helemaal lekker waren en die ook als fouten in de zentyal.log kwamen. Het waren oude namen voor sqlserver 2005 met hashes (#) tussen de naam delen. Ik vermoed dat iets de dns database verknald heeft, maar wat ik ook probeer ik krijg dns niet meer gestart.
In de zentyal.log staat alleen maar, start bind9 failed, nou daar heb ik dus helemaal niets aan.
Bij de beta dacht ik, nou ik verwijder dns en herinstalleer, nou dat werkte wel, wat dns betreft, maar mijn hele Zentyal bdc werkte niet meer omdat bij de dns verwijdering ook alle afhankelijke modules zoals users & groups en file en domain services verwijderd werden. Na herinstallatie vertikte een bdc (backup domain controller) activatie van ZENTYAL het.
Na de herinstallatie van de officiële Zentyal 3.4 liep e.a. weer goed, tot de mail service activatie, dus .....
Iemand enig idee hoe ik dit dns probleem kan onderzoeken? Ik ben IBM mainframe en Microsoft  gecertificeerd, maar na 40 jaar ontslagen en kan me nu geen dure legale Microsoft licenties voor thuis meer veroorloven, dus is Zentyal een redelijk alternatief.

Bedankt

Ron

robb

  • Guest
Re: Uitwiseling ervaringen
« Reply #9 on: March 18, 2014, 08:42:31 pm »
Het probleem kan zeer wel ontstaan zijn door de '#' in de usernaam. Zentyal is daar redelijk allergisch voor en ik zorg er dan ook altijd voor dat er geen speciale tekens (en zelfs geen hoofdletters) in user/device namen voorkomen. Ook een spatie vooral niet gebruiken.
Maar dat is achteraf geklets. Kan je op een of andere manier de oude namen (met speciale tekens) uit AD en DNS verwijderen?

nubro01

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 40
  • Karma: +0/-0
  • Started with mainframe back in the 70th's
    • View Profile
Re: Uitwiseling ervaringen
« Reply #10 on: March 19, 2014, 07:46:49 pm »
Daar kwam ik al in 3.3 achter en ik heb toen alle oude en foute gebruikers namen verwijderd.
Daarna ging na een reinstall alles goed. De twee laatste betas en GA (general Available) van 3.4 gaan opeens weer fout zodra ik e.a. als additional domain controller maak.
Ik zie in mijn pdc dns de nieuwe machine verschijnen, in AD zie de machine naam ook als domain controller verschijnen, maar de machine en gebruikers worden niet over genomen.
ik krijg;
The following modules failed while saving their changes, their state is unknown: samba The following modules failed while saving their changes, their state is unknown: samba at Trace begun at /usr/share/perl5/EBox/GlobalImpl.pm line 735 EBox::GlobalImpl::saveAllModules('EBox::GlobalImpl=HASH(0x3d62678)', 'progress', 'EBox::ProgressIndicator=HASH(0x29f8168)') called at /usr/share/perl5/EBox/Global.pm line 95 EBox::Global::AUTOLOAD('EBox::Global=HASH(0x3d664b0)', 'progress', 'EBox::ProgressIndicator=HASH(0x29f8168)') called at /usr/share/zentyal/global-action line 32 eval {...} at /usr/share/zentyal/global-action line 30

Het ziet er naar uit dat ik maar weer terug moet naar 3.3, maar die doet moeilijk met 3TB 4kb clusters.

Bedankt

Ron

Escorpiom

  • Moderator
  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 897
  • Karma: +25/-1
    • View Profile
Re: Uitwiseling ervaringen
« Reply #11 on: March 19, 2014, 08:11:13 pm »
Het ziet er naar uit dat ik maar weer terug moet naar 3.3, maar die doet moeilijk met 3TB 4kb clusters.

Bedankt

Ron

Vreemd, bij mij zitten er drie schijven in van elk 3TB, zijn AF drives. Geen enkel probleem tot nu toe, Zentyal 2.2.11.
Ben wel benieuwd wat voor moeilijkheden je kreeg met Zentyal 3.3?
 
Groet.
Marcus' Rule:
Blanks & capitals = avoid it and you'll avoid problems...

nubro01

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 40
  • Karma: +0/-0
  • Started with mainframe back in the 70th's
    • View Profile
Re: Uitwiseling ervaringen
« Reply #12 on: March 19, 2014, 09:16:58 pm »
Met 3.3 kon ik niet echt de 3TB partitioneren, hij zag geen 3TB maar een stuk minder. Dit zelfde heb ik ook wel eens met windows gehad, toen 3TB schijven net uit waren.
Ik heb eerst Ubuntu 13.10 server geïnstalleerd en die gaf geen problemen met partitionering.
Met Zentyal 3.3 zag ik toen, wat er gemaakt was en kon toen gewoon de partities hergebruiken, ook al klopte de informatie qua grote niet.
Dit zou ook kunnen komen omdat de WD Mybook essential een 4kb cluster heeft!

nubro01

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 40
  • Karma: +0/-0
  • Started with mainframe back in the 70th's
    • View Profile
Re: Uitwiseling ervaringen
« Reply #13 on: March 20, 2014, 10:29:19 am »
Nou, vanmorgen terug gegaan naar 3.3. Bij de partitionering wordt de SD Mybook 3tb SWAP partitie van 1.2 gig gezien als een 149 mb partitie en de /Home van 3TB als 379.9 mb.
Deze gelaten voor wat ze waren, want alles was goed na de installatie.
Binnen 1 uur had ik weer een werkende bdc en zelfs webmail doet het ook weer.
Wat mij betreft blijf ik de komende jaren op Zentyal 3.3 en laat ik 3.4 met Ubuntu 13.10 links liggen.

Bedankt voor het meedenken! Na 38 jaar in de ICT, nu al weer 4 jaar thuis. Mis collega's om mee te brain stormen, zeker nu ik geen MSDN licentie meer heb en ik over moet op open source.
Men kan zeggen wat men wil over Microsoft, maar zij bepalen wat er gebeurd, daar waar men met Linux, als het niet bevalt een eigen versie kan beginnen, waardoor e.a. een hele grote puinhoop wordt.
Verschillende dns, proxies, xwindows en ga maar door. Voor mij is het erg moeilijk, om door al die verschillende bomen het bos te zien. Dan valt die ene grote boom van Microsoft, alleen in het landschap veel duidelijker op!
Maar het moet ook gezegd worden dat Zentyal 3.3 met Ubuntu 12.04 een uitstekende vervanging is voor SBS2003 en mijn PDC op mijn Windows 2008 R2 domein.
Mijn server kan nu uit en ik bespaar 200 watt 24x7.

Ramon

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 3
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Uitwiseling ervaringen
« Reply #14 on: April 17, 2014, 10:31:58 pm »
Hallo Zentyal gebruikers,

Zelf kom ik net kijken als het gaat om Linux, maar wil het toch proberen. Mij lijkt het ook wel wat om een keer een meeting te doen hier ergens in de buurt, maar ook om keer naar Antwerpen of iets ook geen probleem. Zelf woon ik in de buurt van Amsterdam. Ik heb Zentyal gekozen, omdat ik denk dat het mij kan helpen met een kleine server. Ik ben aan het kijken om een stichting op te zetten voor hulp aan Senioren. Nu dacht ik als ik zelf een Linux Server kan opzetten waar ik het meeste zelf op zou kunnen installeren en bijhouden zou dat een hoop geld schelen aan dure licenties enz. Ik hoop dat er mensen zijn die mij hierbij zouden willen helpen en wie weet kan ik hier nog veel meer leren. Heb Zentyal 3.3 wel opgezet een al hoop dingen aangeklikt om te kijken wat het doet. Heb vast nog niet alles goed staan, maar weet hem tot nu toe ook nog niet goed in te richten.Wel had ik nog even een vraag. Als ik straks begin met zeg 1 server met als domein stichting x en wil hier later een server bij hebben stichting x2 kan ik deze dan monitoren vanaf mijn hoofdserver. Is het ook mogelijk om naast file, mailserver webserver dns, enz ook delen kan virtualiseren en dat ik gebruikers in kan laten loggen via terminal of iets met een eigen werkplek of graag jullie idee advies of helpers.

Met vriendelijke groet,

Ramon