Author Topic: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'  (Read 5584 times)

robb

  • Guest
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #15 on: February 02, 2013, 04:20:42 pm »
Ik heb contact gehad met Frederik en zoals het er nu naar uitziet worden Ubuntu release party en Zentyal Install party 2 verschillende evenementen.
Aan een kant jammer, aan de andere kant is een evenement die volledig op Zentyal gericht is wel een uitdaging. Zodra ik meer weet laat ik het weten.

raggar

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 21
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #16 on: February 03, 2013, 01:04:28 pm »
Het lijkt mij heel positief om twee verschillende evenementen te maken. Zentyal is echt bedoeld voor het gebruik van servers en hier komt een heel ander publiek op af.

De vorige releaseparty van Ubuntu ging erg diep in op het gebruik van Ubuntu voor gevorderden. Het lijkt mij goed als een releaseparty van Ubuntu ook vooral bedoeld is voor mensen met weinig ervaring.

En een releaseparty van Zentyal voor mensen met gemiddelde ervaring met Ubuntu / Linux servers en dat er dan volledig kan worden ingegaan op het gebruik en toepassingen van Zentyal.

@Rob, goed bezig :)

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #17 on: February 03, 2013, 06:17:36 pm »
@ragger,

allereerste bedankt voor je input en het meedenken.

er is echter wel 1 puntje waar ik toch wat aandacht op wil vestigen.
zentyal is nu nog een behoorlijk kleinschalig (zelfs in vergelijking met de ubuntu-nl) iets in nederland, 

bovendien hebben we effectief 2 voor de community relatief zeer grote nadelen.
1:  zentyal is behoorlijk windows-gebaseerd  met samba4 en zarafa als grootste  (min)punten.
2:  zentyal is een diepgeworteld managed platform  (wat zoveel wil zeggen als dont think out of the box).

beiden zijn nadelig voor 'opensource  enthousiasten'  omdat het  het gebruik van een  all-opensource netwerk  in de weg staat,   neem ubuntu als client op de desktop ... het kan wel maar is aanzienlijk minder ontwikkeld  binnen het zentyal framwork...  dan zijn windows evenknie.     maar denk ook eens aan thunderbird (al dan niet aangevult met lightning)  die samen nog niet in de buurt komen  van wat  MS outlook te bieden heeft.   dit laatste niet alleen omdat  tbird en lightning nu zo slecht zijn  maar voornamelijk ook omdat  zarafa geen calldav/carddav   ondersteunt.   iets dat bijv   egroupware wel doet...  dat maakt een  geheel opensource oplossing lastig,  en tot op zekere hoogte minderwaardig aan een windows oplossing ...  iets wat voor de echte linux lover een doorn in het oog zal blijken..

om die reden zou ik in eerste instantie ook vooral ook willen hebben voor potentiele gebruikers,  mensen die misschien al wel weten wat linux (ubuntu) is maar die het nog nooit hebben geassocieerd met een MS vervanger voor op het werk of op school (of zelfs thuis)

3 (voor mij) relevante topics die ik heel graag op 1 evenement samen zou willen zien komen zijn dan bijv:   
> introductie zentyal voor windows administrators,
> hoe samba4 voor je te laten werken in plaats van tegen
> ubuntu als een professionele desktop (inclusief de koppeling naar zentyal)

maar ik ben vooral ook benieuwd naar wat anderen graag op zo'n dag zouden tegenkomen,  wellicht kunnen we zo'n lijstje ook naar frederik mailen om als zo doende  samen te kunnen werken.

All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

raggar

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 21
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #18 on: February 03, 2013, 09:20:08 pm »
Hoi Ichat, dank je wel voor je uitgebreide bericht! Zelf ben ik erg enthousiast over Zentyal en ik zie nu dat de open source (linux) communitie dat misschien niet is. Dat is zeker iets om rekening mee tehouden.
Toch denk ik dat er ook veel Linux enthousiastelingen geintereseerd zijn in Zentyal. Wellicht beginners (zoals ik zelf), maar ook enthousiastelingen die het thuis willen gebruiken of om meer te leren.

Anyway, het aanbod om te helpen staat nog steeds  ;)

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #19 on: February 04, 2013, 08:05:30 am »
Ragger,  dat aanbod wordt absoluut 200% gewaardeerd :D...

maar vat vooral mijn vorrige bericht niet op als 'aanval op je idee'   wat ik wilde aangeven is dat er deze problemen spelen,  en dat een install party in een of andere vorm  er bij gebaat zou zijn daar op in te gaan,  dat wat nu niet is kan immers nog komen, OF wij als community kunnen druk uitoefenen om het te laten komen.

zaken als  linux (specifieker ubuntu) desktop intergratie (op een zelfde niveau als nu al met  windows (pdc / gpo) gebeurd staat absoluut  in de top 10 van dingen die zentyal (eigenlijk) al lang had moeten verwezenlijken.   begrijp me niet verkeerd,  ik draag het project meer dan een warm hart toe,  maar daarom ben ik direct ook extra krtitisch als het op verbeterpunten aan komt... 

onder het mom van (you only get hurt by the ones you love).
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

raggar

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 21
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #20 on: February 04, 2013, 11:10:26 am »
@IChat, ik zag het niet als een aanval. Meer als een mooie aanvulling op mijn ideeën bij Zentyal.  :D Waarvoor dank!

Hoewel ik al vele jaren enthousiast gebruik maak van verschillende linux distributies weet ik ook dat de communities erg conservatief kunnen zijn. Ik ben echter geneigd dit te vergeten.