Author Topic: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'  (Read 5585 times)

robb

  • Guest
Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« on: October 30, 2012, 02:44:17 pm »
Sinds het uitkomen van Zentyal 3 staat het forum bomvol met vragen over configuratie van diverse modules. Met name de nieuwe Samba module en de Virtualisatie module komen veelvuldig voor in de topics.

Om beter zicht op te krijgen hoe deze modules nu eigenlijk werken en ingericht moeten worden zou het kunnen helpen om met een groep mensen samen te komen en een Zentyal Install party te organiseren om zo gezamenlijk tot een 'best practice' te komen voor de configuratie van Samba (AD vervanging) en Virtualisatie binnen Zentyal.

Als hier voldoende mensen interesse in hebben, kunnen we een locatie en datum/tijd gaan vaststellen.

Graag je input/vragen/aanvulling etc.... 

Escorpiom

  • Moderator
  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 897
  • Karma: +25/-1
    • View Profile
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #1 on: October 31, 2012, 02:08:19 am »
Inderdaad, en persoonlijk heb ik een beetje het idee dat er toch nog een behoorlijke hoeveelheid bugs zijn die een succesvolle installatie bemoeilijken.
Dat is de reden dat ik zelf nog niet overgestapt ben naar 3.0.
Ik heb zonder meer interesse in een install party, kan ik daar niet bij zijn dan wel virtueel.
Marcus' Rule:
Blanks & capitals = avoid it and you'll avoid problems...

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #2 on: October 31, 2012, 01:07:43 pm »
beste  Escorpiom,

ik denk dat daar wel een mouw aan te passen valt, er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die wel zouden willen maar mogelijk niet in de gelijkheid zijn om een zentyal instal party mee te maken.  een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om  een hybride  variant te kiezen tussen een 'live event'  en een 'webinar'   bijv met tools als  google hangouts moet al een hoop mogleijk zijn,  maar ik voorzie dat er ook wel andere opties zullen bestaan. 

ik ben in ieder geval berijd om naar een oplossing te zoeken als je daar intresse in zou hebben.
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #3 on: November 01, 2012, 10:31:24 am »
Mij lijkt het zeer interessant om met een aantal mensen bij elkaar te komen om een aantal Zentyal installatie en inrichtingen te bespreken.

Zoal reeds aangehaald door Escorpiom zijn er inderdaad nog een aantal essentiële bugs in de nieuwe versie 3.0.6 zodat deze release nog niet geschikt is voor operationaal gebruik.

Ik wil graag deelnemen aan dergalijke sessie, zelf ben ik voornamelijk bezig met Zentyal als file en rpintserver PDC en met AD.

Groetjes,
Ian

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #4 on: November 01, 2012, 02:26:07 pm »
@ian,  hoewel ik je mening deel dat zentyal  fouten en buggs bevat die er niet in thuis horen  (gegeven dat het een release versie is)...   ga ik er gemakshalve vanuit dat het voornamelijk samba4 buggs en problemen zijn...

ik wil ze daarbij niet baggetaliseren, maar  om het ongeschikt voor productie te markeren vind ik persoonlijk toch wat te ver gaan,  ik kan me windows versies (oa ook xp en serv2003) herinneren waar het minstens net zo erg was,   

mijn uitgangs punt zal dus blijven:  wat als je zentyal 3 toch in productie wilt/moet nemen,   hoe ondervang je de dan de gegeven problemen, en hoe bescherm je jezelf en je data  tegen deze potentieel  kritieke problemen.

als het alleen om een simpele gateway gaat, met wat firewall dingen  of een  wellicht paar gedeelde mappen op   huis-tuin-en-keuken niveau (zonder AD dus) raad ik iedereen aan om lekker bij 2.2 te blijven en de problemen door anderen op te laten lossen.   

maar de insteek zou zeker NIET moeten zijn dat  een 3.0 install gewoon enkel voor hobby is en niet serieus genomen dient te worden..
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

Escorpiom

  • Moderator
  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 897
  • Karma: +25/-1
    • View Profile
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #5 on: November 01, 2012, 09:42:51 pm »
ichat, dat uitgangspunt is wat mij betreft het onderwerp van de install party, omdat het in ieder geval voor mij belangrijk is om te weten hoe ik de huidige problemen (inderdaad vooral samba) kan oplossen.
Ik heb nu een server klaarstaan voor een bedrijf hier in de regio, staat inmiddels Zentyal 3.0 op maar als we daarmee aan het werk gaan wil ik geen modderfiguur slaan natuurlijk.
Wellicht is dit voor de ervaren Linux mensen minder kritisch, maar voor mij zijn alle tips bijzonder welkom.
Marcus' Rule:
Blanks & capitals = avoid it and you'll avoid problems...

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #6 on: November 02, 2012, 11:55:16 am »
Beste ichat,

Ik wil absoluut geen negatief beeld schetsen van de nieuwe release, maar het moet wel in orde zijn.

Ik spreek hier niet over een huis tuin en keuken netwerk, maar een netwerk van meer dan 50 pc's in een domein met een PDC als file- en printserver.

In dergelijke situatie moeten er nog wel een aantal problemen worden opgelost door de devs van Zentyal, zoniet is de nieuwe release nog niet geschikt in een operationele omgeving.

Zoals reeds door anderen is aangehaald is dat precies wat het interessant maakt een bespreking te houden en eventuele workarounds door te nemen.

Groeten,
Ian

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #7 on: November 02, 2012, 03:39:48 pm »
veel kennis maken met mensen,  heeft soms wel eens een effect,

ik ga nog niets zeggen (of beloven),  maar ik heb misschien nog een verrassing voor eenieder die aanwezig is..
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #8 on: December 04, 2012, 10:59:36 am »
Hallo iedereen,

Worden er nog verder initiatieven ondernomen i.v.m. de Zentya install party ?

Ik ben in iedergeval geinteresseerd.

Groetjes,
Ian

raggar

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 21
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #9 on: February 01, 2013, 04:52:30 pm »
Ik zie dit topic nu pas. Maar mij lijkt het zeker de moeite waard om een install party te houden. Ik ben in ieder geval geintereseerd. Zou ik kunnen helpen met het organiseren?

robb

  • Guest
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #10 on: February 01, 2013, 09:04:48 pm »
raggar: wat mij betreft heel graag! Ik besef dat de boel een tijdje stil heeft gestaan, maar we zijn nu op een punt dat er weer activiteiten ontplooid kunnen (moeten?) worden.

Ik denk wel dat we een aantal randvoorwaarden moeten stellen voordat we in een install party duiken. Deze zijn oa:
- locatie + datum
- minimum aantal deelnemers
- eventuele kosten
- programma naast het installeren? Of houden we het strikt op een install party? Doen we dat op een (demo) server of op meerdere door de deelnemers mee te nemen laptops (in een virtuele omgeving)
- welke scenario's gaan we testen? Ik vind dat als we iets dergelijks opzetten dat we op zijn minste een bepaald draaiboek moeten hanteren. Ook documenteren van wat we tijdens de installparty aan problemen tegenkomen moet van te voren duidelijk zijn.

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #11 on: February 01, 2013, 09:29:46 pm »
@robb,   ik gok dat er in appril of mei weer een ubuntu install party georganseerd zal worden, in gouda...
ik vraag me af of het wenselijk is  om in overleg met hen te gaan om aan te sluiten... we hebben immers genoeg raakvlakken met ubuntu en de organisatie met ons om zoiets voor te stellen...


All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

robb

  • Guest
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #12 on: February 01, 2013, 09:39:15 pm »
Dat zou een aardige zijn. Ik zal eens contact opnemen met Frederik. Of wordt dat niet bij XTG?

ichat

  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 795
  • Karma: +28/-16
  • RTFM!
    • View Profile
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #13 on: February 02, 2013, 02:01:36 pm »
ik had het idd over xtg...   als ze werkelijk trainings partner zijn/worden van zentyal mogen ze daar best iets voor willen doen :P toch

als we dan definitief iets weten zal ik jelmer proberen om te praten 
All tips hints and advices are based on my personal experience.
As I try my best to be as accurate as possible, following my advice is always at your own risk,
I claim absolutely NO responsibility in any way!

raggar

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 21
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
Re: Interesse peilen voor 'Zentyal Install Party'
« Reply #14 on: February 02, 2013, 02:26:01 pm »
Een goed idee! De releaseparty van Ubuntu was, hoewel klein, een groot succes. Die was ook bij XTG

Verder zag ik via twitter dat Ecsys partner is geworden van Zentyal http://ecsys.nl/
Misschien goed om hun te benaderen als spreker?