Author Topic: [ Opgelost ] Zentyal 3.0.1  (Read 3495 times)

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
[ Opgelost ] Zentyal 3.0.1
« on: September 20, 2012, 03:47:38 pm »
Beste,

In Zentyal 3.0.1 ( laatste update van 3.0 ) is het nog steeds niet mogelijk om Zentyal PDC fileserver te gebruiken.

Aanmaken van gebruikers werkt niet, na het invullen van de velden voor het aanmaken van een gebruikers en het saven, verschijnt er een blank pop venster en gebeurt er verder niets de gebruiker wordt niet aangemaakt.
Hetzelfde fenomeen voor het aanmaken van groepen, ook hier verschijnt er aan blank popup venster en gebeurt er verder niets de groep wordt niet aangemaakt.
Shares aanmaken onder zentyal lukt eveneens niett de naam van de gedefinieerder map verschijnt wel in het overzichtsmenu van de shares, de map wordt echter niet aangemaakt.

Het installatie probleem ( selectie van de optie " office " en of " infrastructure " ) is opgelost en werkt nu wel bij een nieuwe installatie.

De voormelde problemen zijn reeds gemeld op het engelstalig forum.

Groetjes,
Ian
« Last Edit: September 25, 2012, 07:38:14 pm by ian »

robb

  • Guest
Re: Zentyal 3.0.1
« Reply #1 on: September 20, 2012, 06:51:11 pm »
Hallo Ian,

Heb je TRAC er ook op nagekeken of er voor dit probleem een ticket is aangemaakt. Als dat nog niet is gebeurd, dan is het wellicht goed er een aan te maken.

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Zentyal 3.0.1
« Reply #2 on: September 21, 2012, 11:50:29 am »
Dag Robb,

Ik heb et probleem reeds gemeld in het engelstalig forum en ook in de rubriek beta testing.

De fout was al aanwezig in de Rc1 kandidaat.
In de meldig van het euvel in de rubriek beta testing heeft men vanuit de ontwikkelaars gemeld dat me aan de fout werkt.

Het eerder gemeld installatie probleem is opgelost.
De versie 3.0.1 is momenteel niet inzetbaar als file server.

Groetjes,
Ian

Escorpiom

  • Moderator
  • Zen Hero
  • *****
  • Posts: 897
  • Karma: +25/-1
    • View Profile
Re: Zentyal 3.0.1
« Reply #3 on: September 24, 2012, 04:53:35 am »
Even voor de goede orde, betekent dit dat de fileserver functionaliteit überhaupt niet werkt, ongeacht of Zentyal als PDC gebruikt wordt of niet?
Over een paar dagen ga ik mijn eerste Zentyal 3.0 server bij een klant installeren, de fileserver functionaliteit is één van de belangrijkste reden waarom men Zentyal koos.
Dat de nieuwe versie nog niet perfect is, is begrijpelijk - Ik hoop wel dat Zentyal op korte termijn werkbaar wordt.

 
Marcus' Rule:
Blanks & capitals = avoid it and you'll avoid problems...

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Zentyal 3.0.1
« Reply #4 on: September 24, 2012, 11:04:04 am »
Hello Escorpiom

Zentyal 3.0.1 als filserver werkt niet

Ik heb de nieuwe versie 3.0 geinstalleerd van scatch dus een compleet nieuwe installatie.

De installatie is uitgevoerd vanaf een CD ( gemaakt van het ISO bestand ).

Volgende modules heb ik geïnstalleerd:
Office en infrastructure ( beide pakketten omvatten meerdere sevices, zie Zentyal documentatie ).

Na installatie , activatie en configuratie ( domein, netwerk , dns ),
getracht gebruikers aan te maken ( samba gebruikers ), na het invullen van de velden account naam enz. de tab save aangeklikt om de gebruiker aan te maken, dit resulteert in een wit blank popup scherm. Dit blijft zo er gebeurt verder niets de gebruker wordt niet aangemaakt.
Zelfde toestand bij het aanmaken van groepen, ook hier na het saven een blank popup scherm en verder niets de groep wordt niet aangemaakt.
Het definiëren van shares onder Zentyal loopt ook fout, na het invullen van de nodige velden voor de schare verschijnt de share in het menu na het saven de share map wordt echter niet aangemaakt.
Deze problemen zijn er al sinds de eerdte beta release, ik heb het gemeld in het engelstalig forum en ook in de rubriek beta testing ( inclusief log bestanden ).

In de errorfile worden steeds fouten vermeld in het script dat de actie moet uitvoeren.

Groeten,
Ian

robb

  • Guest
Re: Zentyal 3.0.1
« Reply #5 on: September 24, 2012, 02:05:06 pm »
Zijn hier inmiddels meldingen van in TRAC? Of meldingen die het tegendeel aangeven (dat filserver wel werkt)??

Dit lijkt me een redelijk crusiaal onderdeel van Zentyal als SBS server, en zal naar mijn idee hoge prioriteit moeten hebben om op[gelost te worden.

Kunnen jullie dit nagaan?

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
Re: Zentyal 3.0.1
« Reply #6 on: September 24, 2012, 09:13:30 pm »
Dag Rob,

Ik heb het niet expliciet opgegeven in trac, maar in de rubriek beta release heb ik het reeds gemeld inclusief met the logfiles.

Zonet heb ik zentyal 3.0 nog eens op een andere manier geïnstalleerd nl door eerst ubuntu te installeren daarna de sources.list file aan te passen enz. dit volgens de instructies opgegeven in de documentatie van Zentyal.
Vervolgens zentyal-infrastructure en zentyal-office geïnstalleerd, de services geactiveerd zoals het hoort, maar het resultaat is hetzelfde.
Zelfs bij de definiteis van het netwerk ( static ip i.p.v. dhcp, gateway dns enz. worden er foutmeldingen gegenereerd.
Het defininiëren van users en groeps werkte niet de users en de groepen worden niet aangemaakt. Definities van shares gaat ook fout de share verschijnt in de menu maar de share map wordt niet aangemaakt.
De logfile is zelfs te groot om nog door te sturen.
Volgens mij is Javier op de hoogte van  de problemen.
De eerder gemelde installatie problemen zijn opgelost.
Bij een update en upgrade van de server, worden een aantal services niet meer opgestart ( zentya apache en ntp bvb ).
De enige oplossing hier is manueel in commando mode de services terug op te starten zo niet werkt de administrators interface niet meer.
Ook dit fenomeen is op het forum gemeld niet enkel door mij.

Alhoewel niet evidend voor mij is het misschien interessant dat ik het in Saragossa kom uittesten en demonstreren voor de ontwikkelaars.

Ik wil het eventueel  nog wel eens terug melden in Trac indien nodig, maar volgens mij is het probleem reeds duidelijk aangegeven in het forum.

Let wel ik heb het over Zentyal server als file en printserver, er zijn geen andere modules geïnstalleerd bij mij.

Groetjes en tot ziens,
Ian

 

ian

  • Community Council Member
  • Zen Samurai
  • *****
  • Posts: 296
  • Karma: +10/-1
    • View Profile
    • Familie site
[ Opgelost ] Re: Zentyal 3.0.1
« Reply #7 on: September 25, 2012, 07:34:49 pm »
Hello,

De problemen met het filse server gebeuren zijn opgelost, in the release 3.0.2.

Let wel een uograde uitvoeren ( in bvb 3.0.1 sudo apt-get update en daarna het commando sudo apt-get upgrade ) volstaat niet.
Men moet een compleet nieuwe installatie uitvoeren vaaf scratch.

Het aanmaken van users en groepen werkt nu, ook het aanmaken van shares onder Zentya de sharemap wordt nu aangemaakt.

Bedankt Zentyal team, het nieuwe prduct ziet er prachtig uit.
groetjes,
Ian