Author Topic: Route domein extensie via bepaalde VPS  (Read 3189 times)

JeanPaulvanHamond

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 23
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Route domein extensie via bepaalde VPS
« on: June 08, 2012, 04:51:11 pm »
Heb weer eens een leuke vraag. Voor een MKB organisatie in zonnepanelen heb ik sinds enkele weken een leuke oplossing draaien. Welke bestaat uit:

4x dedicated server in datacenter in Dongen
-- 1x Gateway / OpenVpn / Firewall
-- 1x Zarafa
-- 1x Fileserver (met rsync)
-- 1x Intern CRM systeem (niet zentyal ;) )

1x dedicated server in datacenter Den Bosch
-- Backup

12x 265mb VPS met:
-- OpenVPN (client)
-- Fileserver

De VPS`en bevinden zich in 12 landen (bij 4 verschillende aanbieders) waarvan 3 aanbieders werken met Xen en 1 met HVM. Alle maken ze via VPN (OpenVPN Zentyal-to-Zentyal) verbinding met de OpenVPN server in Dongen en vormen zo 1 groot netwerk. Bestanden worden lokaal op de VPS opgeslagen (50GB) en worden via RSync naar de fileserver in Dongen gestuurd.

Tot zo ver werkt alles zoals contractueel is afgesproken ;) zonder problemen of wat dan ook.

Wat ik wil realiseren (eerst in een testopstelling natuurlijk) is dat domein afhandeling plaatsvindt via een bepaalde VPS. Dus als iemand in Nederland naar een domein met .it gaat hij via de VPN verbinding gaat naar de VPS in Italië en vanuit dat adres het domein benaderd. Ik heb zelf al wat zitten rommelen in een test opstelling maar mij lukte het niet. Vandaar de vraag hier.

Zelf denk ik dat het via een static route moet maar heb geen idee. Bijkomend vraag ik me af of je een OpenVPN client (land VPS) een IP vanuit de OpenVPN server (dongen) kunt toewijzen. Want nu gaat het gewoon op volgorde van connectie. Niet erg natuurlijk maar wel als je in een static route iets gaat configureren en je hebt een variabel ip dan komt een request na een reboot misschien wel via frankrijk eruit omdat de interne hostnames (OpenVPN adres) niet meer kloppen.

robb

  • Guest
Re: Route domein extensie via bepaalde VPS
« Reply #1 on: June 08, 2012, 05:29:45 pm »
Interessante case... :)

Kan je niet in OpenVPN regelen dat je clients een static IP krijgen?

/edit: http://workaround.org/openvpn-faq

//edit: welke van de servers draait wel Zentyal en met welke modules?
Wat me ook niet helemaal duidelijk is: hoe maken de clients (de werkstations van die de data op de fileservers neerzetten) contact met de servers? Ook via VPN?
« Last Edit: June 08, 2012, 05:37:45 pm by robb »

JeanPaulvanHamond

  • Zen Apprentice
  • *
  • Posts: 23
  • Karma: +0/-0
    • View Profile
Re: Route domein extensie via bepaalde VPS
« Reply #2 on: June 11, 2012, 04:07:53 pm »
Quote
//edit: welke van de servers draait wel Zentyal en met welke modules?

Alle VPS`en draaien Zentyal evenals 3 van de 4 dedicated servers.

Quote
Wat me ook niet helemaal duidelijk is: hoe maken de clients (de werkstations van die de data op de fileservers neerzetten) contact met de servers? Ook via VPN?

Werkstation Client -> (Connect middels OpenVPN) -> VPS -> (Connect middels OpenVpn (Zentyal-to-Zentyal)) -> Gateway